Scandic til topps: Vant matsvinnpris for 60-årsfeiring

Scandics 60-årsjubileum kulminerte med en gigantisk frokostfest høsten 2023, som nå har blitt belønnet med matsvinnpris fra KuttMatsvinn Servering, et samarbeid som ledes av Matvett.

Matvett er mat- og serveringsbransjens selskap for å forebygge og redusere matsvinn, og samarbeider med myndigheter og forskningsmiljøer på vegne av bransjen. Onsdag samlet de bransjen til KuttMatsvinn-forum, med faglig fokus og utdeling av priser for året som gikk.

Scandic fikk honnør for det mangeårige arbeidet med matsvinn, og gikk til topps i kategorien for årets mest kreative tiltak. Selskapet fikk prisen for «9 O’Clock Talk», som var en viktig del av selskapets største frokostfest noensinne. 38 000 mennesker spiste frokost og feiret Scandics 60-årsjubileum på 270 hoteller i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland og Polen.

På slaget 09.00 i alle markedene holdt direktørene en appell til gjestene, og gjorde dem bedre kjent med bærekraftarbeidet i selskapet, og det høyt prioriterte arbeidet med å redusere matsvinnet.

- Scandic er en foregangsaktør i kampen mot matsvinn, som vi i Matvett har heiet på og samarbeidet med i lang tid. Fremover blir det viktig å tenke nytt og kreativt for at vi skal lykkes med å halvere matsvinnet innen 2030. «9 O’Clock Talk» med felles appell om bærekraftig forvaltning av maten og skreddersydde data for hvert enkelt hotells svinn, er et godt eksempel på nytenkning, og gjør Scandic til en verdig vinner. Det viser at hotellkjeden har kontroll på hvor mye hvert eneste hotell kaster, og at det er et godt samarbeid både internt i selskapet og i samspillet med gjestene, sier daglig leder i Matvett, Anne-Grete Haugen.

- Scandics største frokostfest noensinne var en stor begivenhet for både ansatte og gjester i alle våre markeder. Denne dagen skulle vi feire den rike historien vår, samtidig som vi ønsket å fortelle gjestene våre om det viktige arbeidet vi gjør for å redusere matsvinn. Med 38 000 gjester samlet til frokostfest, var det en unik anledning til å spre kunnskap og kompetanse om et viktig fagfelt, sier direktør for mat og drikke i Scandic Norge, Morten Malting.

Scandic Norge jobber sammen med mange andre bransjeaktører i KuttMatsvinn Servering, som ledes av Matvett, for å nå målet om å redusere matsvinnet med 50 prosent innen 2030. Dette er i tråd med bransjeavtalen om reduksjon av matsvinn og FNs bærekraftmål. Selskapet har veid og registrert matavfallet siden 2011, og har siden 2016 reddet mer enn 300 000 porsjoner mat fra frokostbuffeter, lunsjer og kiosker gjennom samarbeidet med Too Good To Go. Arbeidet med å redusere matsvinnet engasjerer bredt, og har ført til en rekke små og store tiltak i hotelldriften.

- Som et stort selskap, har vi et viktig ansvar for å forvalte maten vår på en bærekraftig måte. Derfor jobber vi hele tiden for å bli flinkere til dette, og finne nye måter å redusere svinnet på. Vi kommuniserer aktivt med gjestene våre for å veilede og opplyse dem, og jo bedre kjent vi blir med dem som bor hos oss, desto lettere er det for oss å planlegge og beregne, sier Malting.

Morten Malting
Direktør for mat og drikke, Scandic Hotels Norge
morten.malting@grand.no

Lars Vestad