Tore Espenes tar over som direktør for Hotel Norge by Scandic

- En drøm som går i oppfyllelse, sier den nye direktøren for Bergens storstue. Espenes har sin første arbeidsdag 1. oktober.

Hotel Norge by Scandic er en institusjon i Bergen, med en historie som strekker seg helt tilbake til 1885. Det er plassert midt i sentrum av Bergen, og har 415 gjesterom fordelt på ti etasjer. Etter to år med totalrenovering, åpnet det ærverdige hotellet dørene igjen sommeren 2018 i ny og moderne drakt. Tore Espenes var med på de omfattende forberedelsene frem til åpningen, og har siden jobbet som kjøkkensjef på Hotel Norge by Scandic.

- Dette hotellet er en del av hjertet mitt, og det å ta over lederansvaret her er en drøm som går i oppfyllelse. Jeg har sett dette hotellet gå fra et tomt skall til det fantastiske produktet det er i dag, og har lagt ned mye blod, svette og tårer på veien. Jeg gleder meg stort til å komme i gang, sier Espenes.

Hotel Norge by Scandic er et av kjedens to signaturhoteller i Norge. Et signaturhotell kjennetegnes av sentral beliggenhet, unikt design og innovative konsepter. Hotellene skal være en destinasjon i seg selv, med et rikt mat- og drikketilbud og service av ypperste kvalitet.

Hotellet har i dag to restauranter, og siden åpningen har 37 år gamle Espenes ledet et team som har jobbet knallhardt for å skape mat- og drikkeopplevelser fra øverste hylle. Den omfattende erfaringen han har opparbeidet seg fra både hotell- og restaurantbransjen tar han med seg når han nå skal lede hotellet inn i fremtiden.

– Jeg har en sterk lidenskap for det jeg driver med, og er opptatt av å aldri gå på akkord med kvaliteten. Jeg er en utadvendt person som har mye energi, og jeg gleder meg til å utvikle dette hotellet videre i samarbeid med alle de dyktige medarbeiderne mine, sier han.

Lidenskapen for kokkeyrket ble vekket på Sjøstova Restaurant på Fjelberg i Sunnhordland på tidlig 2000-tall. Etter at han gjennomførte læretiden sin på Fløien Folkerestaurant, har han bekledd stillinger som kokk, Sous Chef og kjøkkensjef på en rekke restauranter, før han i 2014 ble ansatt på Scandic Ørnen i Bergen. Her jobbet han som både Sous Chef og kjøkkensjef, før han ble ansatt som kjøkkensjef på Hotel Norge by Scandic da hotellet skulle gjenåpne i ny drakt.

- Tore er en sterk leder som har oppnådd solide resultater som kjøkkensjef på hotellet. Han har inngående kunnskap om både produktet, de ansatte og byen, og vet hva som forventes i en slik rolle. Som leder for dette hotellet må man være en brobygger mot næringslivet og jobbe tett med omgivelsene for å løfte Bergen som destinasjon, og jeg er trygg på at Tore har nettverket og de relasjonelle ferdighetene som skal til for å lykkes, sier distriktsdirektør Vest i Scandic, Nina Askvik.

Tore Espenes
Direktør, Hotel Norge by Scandic
tore.espenes@scandichotels.com

Nina Askvik