SOL - KJOPER MINORITETSANDEL I ZOZNAM, SLOVAKIAS LEDENDE INTERNETTPORTAL

SOL - KJØPER MINORITETSANDEL I ZOZNAM, SLOVAKIAS LEDENDE INTERNETTPORTAL Scandinavia Online AB ("SOL" eller "Selskapet") (OMSE:SCOL; OSE:SCO) har den 26. juli 2000 ervervet 49% av Zoznam, s.r.o. ("Zoznam"), den ledende portalen i Slovakia I henhold til avtalen vil SOL i første omgang kjøpe en andel på 49% av Zoznam med et totalt vederlag på USD 1,2 milloner. I tillegg har SOL en opsjon på kjøp av de resterende 51% av Zoznam innen 18 måneder. Zoznam ble etablert i begynnelsen av 1997 og er i dag Slovakias største internettportal med 4 millioner sidevisninger i måneden. Zoznams hovedvirksomhet er å samle, presentere og levere enkel navigasjon til en stor mengde kommunikasjons-, e-handels- og innholdstjenester på internett. Zoznams har rettet seg inn mot en bred målgruppe, men det legges også stor vekt på tilrettelegging av personlige og individuelle tjenester for brukere såvel som annonsører. Før avtalen med SOL var Zoznam 100% eid av det tsjekkiskregistrerte selskapet Corporate Advisors a.s. "Vår strategi er å holde på vår posisjon som nummer 1 på det slovakiske internett markedet samtidig som vi forbedrer vårt produkt til å omfatte stadig nye tjenester og inntektskilder. Å få tilgang til konsepter, teknologi og kunnskap fra et av Europas ledende portalselskaper vil få en avgjørende betydning for vår videre vekst", sier Zoznams administrerende direktør, Lukas Alner. "Zoznam har en unik posisjon som ledende portal og drivkraft for utviklingen av internett i Slovakia", sier Birger Steen, konsernsjef i SOL. "Vår investering i Zoznam representerer SOL's første steg mot ekspansjon utenfor Norden. Zoznam oppfyller vår intensjon om vekst utenfor våre hjemmemarkeder gjennom oppkjøp av ledende portalaktører med forretningsmodeller som ligner vår egen", fortsetter Steen. For ytterligere informasjon, ta kontakt med Birger Steen (Konsernsjef, SOL), +46 709 35 28 18, birger.steen@scandinaviaonline.se ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/12/20001212BIT00600/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/12/20001212BIT00600/bit0002.pdf