ANA, verdens sjette største flyselskap, går inn i Star Alliance nettverket

ANA, verdens sjette største flyselskap, går inn i Star Alliance nettverket - Singapore Airlines annonserer også planer om å bli medlemmer TOKYO, 15. oktober - På en fargerik seremoni i Tokyo i dag ble All Nippon Airways (ANA), Asias største flyselskap, ønsket velkommen som det nyeste medlem av Star Alliance(TM) - flyselskapsnettverket for verden. ANA blir det niende medlemmet av flyselskapsalliansen, og utvider betydelig Star Alliance's evne til å betjene kunder som reiser til en av verdens fremste forretningsdestinasjoner. Med på feiringen sammen med de andre flyselskapenes direktører,CEO, var Dr. Cheong Choong Kong, Deputy Chairman og CEO i Singapore Airlines. Han annonserte at Singapore Airlines også vil melde seg inn i Star Alliance markedsføringsallianse i den nærmeste fremtid. "Vår inntreden i Star Alliance vil styrke alliansens rutenettverk i verden betydelig, spesielt i Asia og Europa," sier Dr. Cheong. "Vi tilbyr våre kunder en mulighet til å reise lengre, raskere og mer behagelig enn noen gang tidligere." "Å bli medlem i Star Alliance er et viktig steg frem inn i et nytt århundre for ANA," sier Mr. Kichisaburo Nomura, President og CEO i ANA. "Ved videre å ekspandere vårt japanske, sør-asiatiske og kinesiske nettverk og styrke etterspørselen, kan vi se frem til å spille en aktiv rolle som medlemmer av Star Alliance-teamet." Medberegnet ANA, betjener Star Alliance's transportselskaper mer enn 760 destinasjoner rundt i verden, i mer enn 112 land i fem kontinenter. Star Alliance-nettverket er nå så bredt at det er den enkleste veien å komme seg fra et forretningssted til et annet. "Vi er meget fornøyd med å ha ANA som vårt nye medlem," sa konsernsjef Jan Stenberg i SAS, på vegne av alle CEOs. "Kvaliteten på deres flåter, omfanget av deres nettverk i Japan og utlandet, og ikke minst kvaliteten på deres kundeservice gjør ANA ideell i vår allianse." Flyselskapene i Star Alliance er de ledende transportselskapene i den regionen de betjener. Etter dagens annonsering er følgende medlemmer i Star Alliance: Air Canada, Air New Zealand, ANA, Ansett Australia, Lufthansa German Airlines, Scandinavian Airlines System - SAS, Thai Airways International, United Airlines og Varig Brazilian Airlines. Tidligere i år annonserte Mexicana Airlines at det ville gå inn i flyselskapsalliansen neste sommer. Austrian Airlines har også annonsert planer om å bli medlemmer. Singapore Airlines vil bli et medlem til våren. Ved å reise med Star Alliance flyselskap kan passasjerer glede seg over problemfri reise fra start til slutt. Medlemsselskapene har tilpasset deres ruter for å åpne for raskere forbindelser, og hvor det er mulig er Star Alliance's transportselskaper lokalisert i den samme terminal med nabogater for å gjøre overflyttinger lettere. Vanligvis kan passasjerer bli sjekket rett igjennom til deres destinasjon, med boardingpass for hver reiserute. På den måten spares passasjerer fra å måtte sjekke inn ved hver eneste mellomlanding. Og mens de venter på forbindelsen, har passasjerene tilgang til mer enn 250 business-lounges drevet av Star Alliance's transportselskaper på verdens største flyplasser. All Nippon Airways ble grunnlagt i 1952 og i de første 30 årene betjente selskapet det japanske innenlandsmarkedet. I 1986 ekspanderte ANA med sitt første rutefly fra Narita (Tokyo) til Guam, etter at den japanske regjeringen besluttet å tillate økt konkurranse i det ekspanderende japanske markedet for utenlandsreiser. Det har siden vokst til å bli det sjette største IATA-flyselskapet med antall passasjerer transportert, betjener større enn halve det innenlandske reisemarkedet i Japan, og 28 destinasjoner i utlandet. Sist år betjente ANA mer enn 41 millioner reisende. ANA jobber hardt med å tilby nye nivåer av komfort til forretningsreisende. Club ANA, ANA's forretningsklasses tilbud, er vidt kjent for sin utmerkede kvalitet. Singapore Airlines er kjent internasjonalt som et av verdens ledende transportselskaper og en industrileder og innovatør, spesielt i områdene produktinnovasjon og kundeservice. Dets rutenettverk strekker seg til over 90 destinasjoner i over 40 land og betjener Asia, Europa, Nord- Amerika, Midtøsten, Østen og Afrika. INFORMASJONSAVDELINGEN ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/31/20030731BIT01040/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/31/20030731BIT01040/wkr0002.pdf