Scandinavian Airlines tester biometri på kundene

Scandinavian Airlines tester biometri på kundene Ved hjelp av en kundetest på to flyplasser tar Scandinavian Airlines neste skritt i sin vurdering av biometri for forenklet innsjekking og ombordstigning. Biometri er en teknikk som kan avlese et menneskes unike kjennetegn, for eksempel fingeravtrykk, ansiktet eller øyets iris. Fra begynnelsen av november kan frekvente Scandinavina Airlines' passasjerer på Umeå flyplass i Sverige i en test gå igjennom slusene ved utgangen til flyet ved hjelp av sitt fingeravtrykk. Noen uker senere starter en tilsvarende test på ytterligere en skandinavisk flyplass og der vil øyet avleses. - Vi har tidligere internt i Scandinavian Airlines testet biometri ved hjelp av fingeravtrykk, men avlesning av iris er nytt for oss, forteller Charlotte Rosengren-Edgren, ansvarlig for Product Innovation i Scandinavian Airlines. - Nå tester vi to ulike metoder for å etablere en fleksibel løsning samt få rede på kundenes opplevelse. Testen, som skal pågå et halvt år, gjennomføres med smarte SAS-kort der den reisendes fingeravtrykk eller bilde av iris er lagt inn. Ved utgangen leses kortet av, og deretter setter passasjeren sin finger på eller bruker øyet sitt rett foran en avleser. Identiteten verifiseres ved en sammenlikning mellom fingeravtrykk/iris og kortets innhold. - Enkelt, sikkert og raskt for passasjeren, sier Charlotte Rosengren- Edgren. Et smart- kort med et lagret kjennetegn innebærer at passasjeren selv tar med seg sin personlige informasjon. Etter matchingen sparer SAS ikke informasjonen. Dermed løses spørsmålet om den personlige integriteten. Bakgrunnen til testene er at ulike myndigheter forventes å skjerpe sikkerhetskravene for flyselskapene og flyplasser, som kan føre til ytterligere kontroll av passasjerer og bagasje. - Vår utfordring er derfor å øke sikkerhetsnivået og samtidig forenkle reisen, sier Charlotte Rosengren-Edgren. Biometri gir oss den muligheten. Nå skal vi teste ut hvordan teknikken fungerer i praksis. Scandinavian Airlines har valgt selskapet Fyrplus som leverandør til dette projektet. For mer informasjon, vennligst kontakt: Charlotte Rosengren-Edgren, Scandinavian Airlines, Manager Product Innovation, tlf +46-8-797 2928 Robert Rydell, Scandinavian Airlines, Director Product Development, tlf +46-8-797 4765 SCANDINAVIAN AIRLINES ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/13/20031013BIT00500/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/13/20031013BIT00500/wkr0002.pdf