Gjennombrudd i behandlingen av pasienter med hjernesvulst

Report this content

Gjennombrudd i behandlingen av pasienter med hjernesvulst Sammen med stråling gir legemidlet Temodal en klar forlenging av levetiden hos pasienter med glioblastom, de hardest rammete hjernekreftpasientene. Det viser den største studien som noensinne er gjort på denne gruppen av pasienter. Nå vil norske spesialister vurdere å endre behandlingen, i håp om at pasientene får leve lenger. Pasienter med denne vanligste formen for ondartete hjernesvulster har dessverre svært dårlige livsutsikter. Sykdommen rammer ca 350 personer i Norge hvert år. Sykdommen forekommer i alle aldre, men hovedtyngden av pasientene er mellom 50 og 75 år. Standard behandling frem til nå har vært kirurgi og stråling. Gjennomsnittlig levetid for pasienter som får slik behandling er ett år. Studien som ble lagt frem på Den amerikanske kreftkongressen ASCO i går, viser at en kombinasjon av kirurgi, stråling og legemidlet Temodal klart øker levetiden. Med den nye behandlingen økte gjennomsnittlig levetid med tre måneder. Med denne behandlingen vil i overkant av en firedel av pasientene være i live etter to år. Blant pasientene i studien som fikk standard behandling var kun åtte prosent fortsatt i live etter to år. Klar forbedring - Dette er en klar forbedring i forhold til behandlingen som gis i dag. Det er viktig å presisere at behandlingen må anses som livsforlengende, men dessverre ikke helbredende. Sett i forhold til disse pasientenes dårlige prognose, er det svært positivt at sannsynligheten for å overleve to år i denne studien øker fra 8 til 26 prosent, mener overlege Knut Lote ved Det norske Radiumhospitalet. Temodal er godkjent og brukes også i behandlingen i dag, men oftest først etter at standardbehandlingen har sviktet og pasientene har fått tilbakefall. Temodal er lite plagsom for pasientene sammenlignet med de fleste andre former for cellegift. Hver fjerde lever etter to år Resultatene fremkommer i en uavhengig studie gjennomført av The European Organisation for Research and Treatment of Cancer (EORTC) og National Cancer Institute of Canada (NCIC), og hadde nærmere 600 deltakere i Europa og Canada. Det er et uvanlig høyt signifikansnivå på resultatene. Det gir god sikkerhet for at resultatene er riktige. De viser at pasientene som fikk Temodal i kombinasjon med kirurgi og stråleterapi tredoblet sannsynligheten for å overleve i to år sammenlignet med pasienter som fikk standard behandling. - Dette er en viktig studie som vi har ventet lenge på. Vi avventer nå mer utfyllende data. Hvilke følger dette bør få for behandlingen av disse pasientene vil bli diskutert både internasjonalt og her i landet, sier overlege og spesialist i onkologi Bjørn Henning Grønberg ved St. Olavs hospital. For mer informasjon, kontakt: Overlege Knut Lote Det norske Radiumhospital Tel: 22 93 40 00 Overlege Bjørn H. Grønberg St. Olavs hospital Tel: 73 86 80 00 Business Unit Manager Unni Conradi-Larsen Schering-Plough AS Tel: 90 55 37 97 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/08/20040607BIT21310/wkr0008.doc