PREMIERE PÅ MADRID MOTOR SHOW SEAT presenterer Toledo prototypen

Pressemelding Södertälje 2004-05-25 PREMIERE PÅ MADRID MOTOR SHOW SEAT presenterer Toledo prototypen Ved bilmessen i Madrid ble prototypen av den nye SEAT Toledo presentert for første gang. Dette kjøretøyet er et nytt sedan konsept som er mer romslig, mer allsidig og har et større bagasjerom. Med enestående design og sporty egenskaper fastlegger denne prototypen grunntrekkene for den tredje generasjonen av Toledo som skal lanseres på markedet mot slutten av året. Den nye Toledoen beholder essensen av begge de to foregående modellene - struktur i tre deler og bakluken fra den første Toledoen (1991), den attraktive designen fra den andre (1998), og en av de mest populære egenskapene - et romslig bagasjerom. De karakteristiske, dynamiske linjene definerer designen på Toledo prototypen. Linjen, som strekker seg langs begge sidene på bilen, er enda mer fremtredende siden man har brukt to farger på karosseriet. De generelle dimensjonene er også med på å gi en sterk design. Toledo prototypen er 449 cm lang, 177 cm bred og 158 cm høy, og har dermed mer plass enn noen annen bil i samme klasse. Den store bakluken gir praktisk adgang til bagasjerommet som har kapasitet på over 500 liter. Et annet karakteristisk trekk på Toledo prototypen er panoramaglasstaket som dekker nesten hele passasjerkupeen og bader interiøret i naturlig lys. Prototypen levers med 19 tommers hjul og 235/35-dekk, ny lysteknologi med doble Xenon-pærer og det siste innen multimediateknologi. Toledo prototypen er utstyrt med en to-liters FSI-motor med direkte innsprøytning. Ved 6 000 o/min gir den 150 hk til forhjulene gjennom en manuell girkasse med seks hastigheter. SEATs designteam har utført detaljert arbeid på interøret i Toledo prototypen, og kombinert tradisjonelle materialer og håndverk med den nyeste teknologien. Man har også brukt ekte skinn på setetrekkene, nedre ratt, kulen på girspaken, instrumenthetten og armlenene i dørene. Ibiza Cupra, en annen SEAT-nyhet i Madrid Besøkende på SEAT-standen kan også beundre Ibiza Cupra. Dette er den første modellen SEAT Sport har utviklet og produsert som vil være tilgjengelig med enten diesel- eller bensinmotor. Dieselversjonen har den nye 160 hk (118 kW) 1,9 TDI, den mest sporty og kraftfulle dieselmotoren i SEATs historie, mens bensinversjonen er ustyrt med 180 hk (132 kW) 1,8 20VT. Med ytelse på 160 hk når Ibiza Cupra TDI en topphastighet på 220 km/t og aksellererer fra 0 til 100 km/t på 7,6 sekunder. Topphastighet for bensinversjonen er 229 km/t, og med 180 hk skyter den fra 0 til 100 km/t på bare 7,3 sekunder. Dette gjør Ibiza Cupra til en av bilene med best ytelse i sin klasse. Ibiza Cupras unektelige tiltrekkende utseende stammer fra den kompakte silhuetten, stort luftinntak og hjularrangement, som består av 205/40- dekk med lav profil på 17 tommers lettmetallfelger. Den er utstyrt med 16 tommers bremser, med valgfrie røde bremseklaver med fire stempler. Begge versjoner vil kun bli solgt i tredørsversjon, og vil, sammen med León Cupra R, danne SEATs mest sporty trio. Ibiza Cupra vil være i salg i november. For ytterligere informasjon kontakt Henrik Svensson, SEAT Nordic AB + 46 8 553 865 17 alt +46 70 618 65 17 Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=39983 Tekst og bilder finnes i SEAT Press Club på Internett (http://media.seat.com) 13/04 ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/25/20040525BIT00270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/25/20040525BIT00270/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/25/20040525BIT00270/bild.html Bilde