• SEB Kort/

Report this content

PRESSEMELDING: NOVA KJØPER SEB KORT AB og EUROPAY NORGE AS' INNLØSNINGSTJENESTER I NORGE og fortsetter dermed sin globale ekspansjon gjennom datterselskapet euroConex ATLANTA, Ga., DUBLIN, Irland og OSLO, Norge, 20. august 2004 - NOVA Information Systems (NOVA), SEB Kort AB (SEB) og Europay Norge AS (Europay) kunngjorde i dag at selskapene har undertegnet en endelig avtale om salg av SEB/Europays innløsningstjenester for norske brukersteder til euroConex Technologies Ltd. (euroConex), et norsk datterselskap av NOVA. EuroConex vil administrere innløsningstjenestene for alle nye og eksisterende brukersteder, og innløsningstjenestene for handelsnæringen vil bli markedsført under euroConex' varmemerke. SEB Korts portefølje i Euroline Norge (eid av Europay Norge) består av over 45 000 salgspunkter for MasterCard og Visa i Norge. I tillegg til tradisjonelle tjenester for kortinnløsning, støtter euroConex EMV-chip og PIN, flere typer valuta og dynamisk valutaomregning (DCC), og leverer en skalerbar og fleksibel modell for innløsning av korttransaksjoner på tvers av landegrenser. I løpet av de siste tre år har euroConex oppnådd en kraftig vekst i Irland og har etablert betydelige virksomheter i Storbritannia, Frankrike, Sverige, Nederland, Spania og Polen, inkludert nylige oppkjøp av Alliance & Leicester-porteføljen i Storbritannia og CardPoint i Polen. - Det europeiske betalingsmarkedet er inne i en periode med hurtige forandringer som følge av nye bransjebestemmelser, strenge sikkerhetstiltak og avanserte teknologiske løsninger, sier Edward Grzedzinski, administrerende direktør i NOVA Information Systems og styreformann i euroConex. (forts...) - Denne transaksjonen understreker verdien av en sterk global innløser som både har den nødvendig erfaring og systemer til raskt å svare på de stadig økende krav i markedet. - Innløsning av korttransaksjoner krever spesialkompetanse, avanserte teknologiske løsninger og nyskapende produkter og tjenester, som euroConex er i stand til å tilby. For brukerstedet er det viktig å ha en innløsningspartner som sikrer trygt og punktlig oppgjør, og som kan håndtere et stort volum av komplekse transaksjoner, sier Billy Saunderson, administrerende direktør i euroConex. - Vi selger vår innløsningsvirksomhet til euroConex fordi det nåværende konkurransemiljøet i Europa krever store volum og stordriftsfordeler for å oppnå tilstrekkelig lønnsomhet i denne bransjen. Virksomheten vil derfor ha bedre utviklingsmuligheter i euroConex, sier Tine Wollebekk, administrerende direktør for SEB Korts virksomheter i Norge. - SEB Kort har sitt primære fokus på kortutstedelse. Vi har derfor tatt beslutningen om at det vil være riktig å selge innløsningsvirksomheten vår i Norge. Vi er overbevist om at både våre kunder og de ansatte i Euroline Norge hurtig vil oppdage hvilken god løsning dette er, og at euroConex vil tilby brukerstedene mer enhetlige og bedre tjenester og kvalitet enn konkurrentene, sier Wollebekk. Europay Norge opprettet sin finansieringsvirksomhet i 1972. Innløsningsvirksomheten ble omdøpt til Euroline i 2003 etter at SEB Kort AB kjøpte opp selskapet. Europay Norge har i dag 50% markedsandel på innløsning av korttransaksjoner for internasjonale kort i Norge. I 2003 beløp det totale innløsningsmarkedet for internasjonale kort i Norge seg til NOK 75,3 milliarder fordelt på mer enn 93 millioner transaksjoner, og bruk av kort øker stadig. Les mer på www.eurpay.no/euroline. Om Nova NOVA Information Systems, markedsleder innen betalingsformidling, er et heleid datterselskap at U.S. Bancorp (NYSE: USB). Sammen tilbyr NOVA og deres søsterselskaper, euroConex og Elan en globale plattform for innløsningsvirksomhet mot handelsvirksomheter, innløsning mot minibanker, og kortutstedelse. Dette gir virksomheten stordriftsfordeler og gjør NOVA konkurransedyktig i en bransje som er i rask forandring. NOVA inngår partnerskap med finansieringsinstitusjoner, uavhengige salgsorganisasjoner, forbund, offentlige organer og lokalbanker for å tilby integrerte tjenester innen betalingsbehandling til mer enn 750 000 kjøpmenn i USA og Europa. For mer informasjon, se www.novainfo.com. Om euroConex EuroConex Technologies, Ltd er et heleid datterselskap av NOVA Information Systems. Selskapet yter integrerte tjenester for betalingsformidling til finansinstitusjoner og brukersteder i Irland, Storbritannia, Frankrike, Sverige, Nederland, Spania og Polen basert på en plattform som håndterer flere valutaer. I tillegg til innløsning fra salgspunkter og e-handelsløsninger, tilbyr euroConex også en rekke spesialprodukter for multi-currency, bl.a. dynamisk valutakonvertering (DCC). For mer informasjon, se www.euroconex.com Om SEB SEB-konsernet er et nordeuropeisk finanskonsern som tilbyr tjenester til selskaper, institusjoner og privatpersoner med 670 filialer rundt i Sverige, Tyskland og de baltiske statene. SEB har mer enn 4 millioner kunder, hvorav 1,8 millioner er e-bankkunder. Den 30. juni 2004 utgjorde konsernets eiendeler totalt SEK 1 404 milliarder, mens forvaltningskapitalen utgjorde SEK 858 milliarder totalt. Konsernet er representert i omkring 20 land rundt i verden og har ca. 18 000 ansatte. For mer informasjon, se www.sebgroup.com Om SEB Kort AB SEB Kort AB er et heleiet datterselskap av SEB, og Nordens største kortutsteder med over 2,4 millioner kort og en omsetning på SEK 161 milliarder. SEB Kort AB driver i Norge sin virksomhet hovedsakelig knyttet til kortutstedelse gjennom selskapene Europay Norge A/S, Diners Club Norge A/S, SEB Kort AB, Oslofilialen og Salvo AS. Om Europay Norge Europay Norge AS ble etablert i 1972 og ble kjøpt av SEB Kort AB i januar 2003. Europay Norge utsteder MasterCard og Eurocard, og innløser MasterCard og Visa i det norske marked med mer enn mer enn 45 000 salgspunkter og har markedsandel innenfor innsamlingsvirksomheten i Norge på omlag 50 prosent av det internasjonale kortmarkedet i Norge. For mer informasjon, se www.europay.no. USA-kontakt: Michelle Graff NOVA Information Systems 678-731-5064 michelle.graff@novainfo.com Kontakt i SEB Kort Tine Wollebekk SEB Kort +47 21 01 55 57 tine.wollebekk@sebkort.no EU- kontakt: Willie Byrne euroConex +353 1 2390 208 willie.byrne@euroconex.com Kontakt i Euroline Eivind A. Sørlie Leder Euroline + 47 21 01 56 24 eivind.anders.sorlie@sebkort.no ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no