Historisk satsing på bredde og talentutvikling i norsk tennis

Report this content

(Oslo 30. juni 2010) Norges Tennisforbund og banken SEB satser sammen for å få frem en større bredde av talentfulle spillere i norsk tennis. SEB Next Generation blir den største ungdomssatsingen i norsk tennis noen sinne. Eksisterende og nye spillere vil få bedre utviklingsmuligheter når opplegget lanseres gjennom klubber og regioner. Avtalen går ut 2013 med rett til fornyelse.

– Vi har savnet strukturelle og økonomiske muligheter til en bredere ungdomssatsing. Tennis er en attraktiv idrett i fremgang, men vi ønsker oss en enda bredere rekruttering og målrettet talentutviklingsarbeid. Det får vi anledning til nå, sier tennispresident Per Wright.

- Med SEB Next Generation ønsker vi å satse på tennis på nordisk basis. I samarbeide med det svenske og danske tennisforbundet har vi utviklet et godt utviklingsprogram som har blitt både populært og vellykket. Nå inkluderer vi Norge. Vi vil først og fremst bidra til å utvikle bredden, men håper resultatet også blir en sterk topptenniskultur med et par profiler som hevder seg. Vi gleder oss til dette, sier William Paus som er sjef for SEB i Norge.

Skal styrke arbeidet lokalt
Samarbeidet bygger først og fremst på erfaringene fra Sverige. Når det rekrutteres flere spillere til klubbene øker samtidig forutsetningene for glede, kvalitet og spillerutvikling. Dette stimuleres med tydelige SEB Next Generation samlinger i regi av tennisregionene.

- Med denne avtalen får vi en parallell satsing. Det passer også bra fordi vi allerede er i forhandligner om et tettere samarbeid mellom de nordiske landene, sier tennispresident Wright.

Langsiktighet, avgjørende for å lykkes
- Vi opplever Norges Tennisforbund som dedikerte og motiverte med et stort ønske om utvikling og forandring. Vi ser at norsk tennis har ambisjoner. Vi i SEB mener langsiktighet er avgjørende for å lykkes.  Da Norges Tennisforbund ble stiftet for 101 år siden, hadde SEB allerede hjulpet ett av Norges største selskaper å gå på børs. Gjennom SEB Next Generation vil vi bidra til langsiktig utvikling av tennissporten og gi unge, norske tennisspillere mulighet til å nå toppen, sier Paus.

For ytterligere informasjon, kontakt
Per Wright, president i Norsk Tennisforbund, 926 95 756
William Paus, sjef for SEB i Norge, tlf 22 82 66 36

Fakta Norges Tennisforbund:
Norges Tennisforbund (NTF) ble stiftet i 1909, og er en sammenslutning av de lag eller grupper av lag innenfor Norges Idrettsforbund som driver med tennis. NTF er tilsluttet Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité, Tennis Europe (TE)  og International Tennis Federation (ITF). Forbundet har nå 23.882 medlemmer i 147 klubber.

Fakta SEB:
SEB er et nordeuropeisk finanskonsern som betjener 400,000 bedrifter, institusjoner og fem millioner privatpersoner. SEB tilbyr komplette banktjenester i Sverige, Tyskland og de tre baltiske landene Estland, Latvia og Litauen. I Norge har SEB har et bredt tilbud av tjenester til bedrifter, institusjoner, aktive investorer og solide privatkunder. Konsernet har også egne operasjoner i de øvrige nordiske landene, Polen, Ukraina og Russland, og har gjennom sitt internasjonale nettverk global tilstedeværelse i ledende finansielle sentra. Selskapet har totalt 20 000 medarbeidere, hvorav 500 jobber i Norge. Les mer om SEB på www.sebgroup.com.