SEB's driftsresultat økte til SEK 17,0 milliarder

SEB's driftsresultat for 2007 beløp seg til SEK 17,0 milliarder, en økning på 9 prosent sammenlignet med driftsresultatet for 2006, som var SEK 15,6 milliarder. Egenkapitalavkastningen var 19,3 prosent. Egenkapitalen har styrket seg ytterligere og kjernekapitalandelen var 8,6 prosent. Styret foreslår å øke utbytte per aksje med SEK 0,50, til SEK 6,50.

Inntektene økte med 4 prosent. Utlån økte med 12 prosent og innskudd med 17 prosent. Samtidig nådde i løpet av året fond og innskuddsvolumene sine høyeste nivåer noen gang. Effektiviseringsarbeidet fortsatte og effektivitetsgevinsten ble SEK 546 millioner. Årlig kostnader steg med 3 prosent.

Verditap i obligasjonsporteføljen for hele året var SEK 1,8 milliarder over resultatregnskapet, og SEK 0,7 milliarder over egenkapitalen. Kredittkvaliteten i disse porteføljene er fortsatt svært sterk.

I en kommentar til årsresultatet sier SEBs konsernsjef Annika Falkengren:

Det avsluttede året har vært preget av høy kundeaktivitet, men også av urolige finansmarkeder. Vi kan i dag presentere et sterkt resultat med tosifret lønnsomhetsvekst innenfor tre av fire forretningsdivisjoner. Vi fortsetter arbeidet med å skape en god kostnadskultur, der vi gjennom økt produktivitet fortløpende frigjør ressurser i virksomheten. Vår strategi med å styrke kundetilbudet, effektivisere banken og satse på vekstområder videreføres. Med en sterk balanse står vi godt rustet til å skape god lønnsomhetsvekst også i 2008.

Hele årsregnskapet finner du på vedlagte linker og på www.sebgroup.com

Norge er et viktig marked for SEB, og banken er godt etablert innenfor Merchant Banking, Investment Banking, Wealth Management og kort-markedet.

"Vi har en sterk posisjon i våre forretningsområder i Norge, sier landssjef Tine Wollebekk. SEB Enskilda var det største meglerhuset på Oslo Børs i 2007, og SEB Merchant Banking ble rangert av kundene til å være blant de fem beste i markedet for store og mellomstore bedrifter i Norge".

"Vi er godt fornøyd med resultatet for 2007. Det noe lavere resultat i 2007 sammenlignet med året før, skyldes et særdeles godt resultat som følge av ekstraordinære inntekter i 2006, sier Wollebekk".

SEBs produkter, tjenester og leveranseevne er viktige årsaker til at banken har fått et godt gjennomslag i det norske markedet, og at kundetilfredsheten er høy.

SEB er et nordeuropeisk finanskonsern som betjener 400.000 bedrifter, institusjoner og 5 millioner privatpersoner. SEB er tilstede i Norden, Baltikum, Tyskland, Ukraina og Russland, og har gjennom sitt internasjonale nettverk global tilstedeværelse i ytterligere ti land. Den 31. desember 2007 var konsernets balanse SEK 2 344 milliarder og forvaltet kapital SEK 1 370 milliarder. Konsernet har ca 20.000 ansatte. Les mer om SEB på www.sebgroup.com

_______________________________________
For ytterligere informasjon, kontakt:
Per-Arne Blomquist, ekonomi- och finansdirektör, 08-22 19 00
Ulf Grunnesjö, chef Investor Relations, 08-763 8501, 070-763 8501