• SEB/

SEBs delårsrapport for januar - september 2007: Driftsresultat SEK 12,4 milliarder (11,4)

• Driftsresultatet for perioden januar - september 2007 økte med 9 prosent, til SEK 12.437 millioner. Resultat etter skatt steg med 12 prosent til SEK 9.885 millioner.
  • Inntektene økte med 6 prosent som et resultat av økte inntekter innenfor alle forretningsområder, mens kostnadene økte med 2 prosent og underliggende kostnadsnivå med 1 prosent. Kundeaktiviteten var samlet sett høy.
  • Turbulensen i kredittmarkedene i tredje kvartal medførte en lavere verdsettelse av rentebærende instrumenter i porteføljene, hvilket påvirket resultat etter finansielle poster negativt.
  • Netto tap på utlån holdt seg på et lavt nivå.
  • Egenkapitalavkastningen var 19,0 prosent (19,9) og resultat per aksje økte til SEK 14,62 (13,13).
SEBs driftsresultat i tredje kvartal ble SEK 3.726 millioner, en reduksjon på 4 prosent sammenlignet med tredje kvartal 2006 og 18 prosent lavere enn forrige kvartal. Kvartalet var kjennetegnet av økte kreditt-spreader og redusert aktivitet innen handel med renteinstrumenter. Forretningsvolumene var høye. Resultat etter skatt ble SEK 3.101 millioner. Egenkapitalavkastningen var 17,3 prosent i kvartalet.

SEBs norske virksomheter leverte et driftsresultat på SEK 997 millioner for perioden januar - september 2007. Dette tilsvarer 8 prosent av SEB-konsernets samlede driftsresultat.

Kommentar fra konsernsjef Annika Falkengren:
De krevende forholdene i kredittmarkedene i tredje kvartal, har vært en utfordring for det internasjonale banksystemet. Etter en lang periode med rikelig likviditet, var en korrigeringen av risikoprisingen ikke uventet. Imidlertid overrasket styrken i, og omfanget av, justeringen.
            I hele perioden har SEB opprettholdt en god likviditet, en sterk kapitalbase og tilliten i finansmarkedet. Hovedeffekten på SEB var den økte kreditt-spreaden, som medførte en forringelse av verdier i obligasjons-porteføljer, og lavere aktivitet innen handel med renteinstrumenter. SEBs stress-tester viser at mislighold i porteføljene som kan medføre betydelige tap er mindre sannsynlig, forutsatt at de rådende markedsforholdene på kredittmarkedet består. Den kontrollerte nedbremsingen i kredittveksten i Baltikum har fortsatt.
            På tross av disse turbulente tidene, har SEBs diversifiserte forretningsmiks og kundeorienterte organisasjon vist sin robusthet. Økningen i driftsresultat gjennom året har skjedd gjennom en kombinasjon av sterk inntjening og stabile kostnader. Arbeidet med å øke kostnadseffektiviteten, ved å redusere kostnadsbasen med 1.5 - 2 milliarder SEK over tre år, går som planlagt.
            Vi fortsetter arbeidet med å ytterligere styrke kunderelasjonene, gjennom øket proaktivitet og bedre koordinering av produkttilbudet. Kvaliteten må være høy på alt vi leverer til våre kunder. Eksempler på at våre anstrengelser gir resultater er at vi nå i Sverige har den høyeste inngangen av fondsmidler i markedet, og at vi rangeres som den ledende depotbanken i Norden. I tredje kvartal fortsatte SEB å være rangert som beste bank, basert på kvaliteten på tjenester vi leverer til større bedrifter, og vi ble rangert som banken med de mest fornøyde kundene i Baltikum.
            SEBs langsiktige strategi, the Road to Excellence, er uforandret. Vår ambisjon er at SEB skal være den beste banken i Nord-Europa, målt etter kundetilfredshet og lønnsomhet.