• SEB/

SEBs driftsresultat: 4,2 milliarder svenske kroner (3,7 milliarder)

• Driftsresultatet for første kvartal 2007 utgjorde 4 157 millioner svenske kroner, en økning på 13 prosent sammenlignet med første kvartal 2006 og med en prosent sammenlignet med forrige kvartal. Resultatet etter skatt ble 3. 262 milliarder svenske kroner.
  • Volumveksten var sterk innenfor alle områder. Forvaltet kapital, utlåns- og innskuddsvolumer nådde rekordnivåer.
  • Driftsinntektene økte med 6 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor og var 2 prosent høyere enn forrige kvartal.
  • Kostnadene var på nivå med tilsvarende kvartal i fjor, og 2 prosent høyere enn forrige kvartal.
  • Netto tap på utlån holdt seg på et lavt nivå.
  • Egenkapitalavkastningen var på 19,0 prosent (19,6) og resultat per aksje økte til 4,81 (4,22) svenske kroner.

Konsernsjefens kommentarer

Starten på 2007 var positiv. Det gunstige økonomiske klimaet har fortsatt gitt grunnlag for høy aktivitet og sterk volumvekst i samtlige av SEBs markeder. Egenkapitalavkastningen holdt seg rundt 20 prosent, samtidig som ansvarlig kapital ble styrket. Veksten i inntekter var sterk og resultat per aksje økte med 14 prosent på tolvmåneders basis.

SEB har lagt mer vekt på samspillet med kundene. Øket aktivitet hos både bedriftskunder og privatpersoner har gitt bedre rentenetto og høyere netto gebyr- og renteinntekter, på tross av at høyere volatilitet i aksjemarkedet reduserte investorenes risikovilje. Høye volumer og relativt stabile marginer støttet opp under veksten i inntektene.

SEBs markeder utenfor Sverige bidro med 57 prosent av driftsresultatet, den høyeste resultatandelen noen gang. Resultatveksten var særlig sterk i Litauen, Norge og Danmark. SEB følger fortsatt den økonomiske utviklingen i Estland og Latvia nøye, med særskilt vekt på langsiktig kvalitet og risikojustert avkastning.

I fjor satte SEB i gang strukturelle endringer for å nå målet om å bli ledende innen kundetilfredshet og lønnsomhet. SEB er fremdeles i en tidlig fase av dette langsiktige arbeidet med å fullt utnytte potensialet fra et bedre integrert konsern. I løpet av de tre første månedene av dette treårige effektivitetsprogrammet, ble den nye konsernstrukturen satt i funksjon. Denne forenkler samordningen av vårt tilbud til kundene og øker effektiviteten. Dette gjør det mulig med bedre integrerte støttefunksjoner, som reduserer overlappende funksjoner og øker kvaliteten. Eksempelvis er HR og innkjøpsfunksjonene integrert på konsernnivå.

Samtidig er tempoet i vårt forbedringsprogram, SEB Way, øket for å strømlinjeforme både front- og back-office og utvide tilbudet til kundene.

Salgene av eiendommene i Baltikum, Union Inkasso og ÅF Bil er eksempler på hvordan vi fokuserer og strømlinjeformer vår virksomhet.

Utviklingen i det første kvartalet indikerer fortsatt positive utsikter for 2007. Vi fortsetter å investere i våre vekstområder, delvis gjennom å omprioritere ressurser. SEBs evne til fortsatt organisk vekst er sterk.

Nytt for i år er at resultatet per land rapporteres.