PRESSEMELDING - Dette er vi redd for å bli frastjålet i ferien!

Report this content

PRESSEMELDING - Dette er vi redd for å bli frastjålet i ferien! (Oslo 13.juli 2004) Fotografiene er det nordmenn flest er redd for å miste fra hjemmene sine, det viser en undersøkelse gjennomført for Securitas Aroundio. Samme undersøkelse viser at fåtallet tar de nødvendige forholdsregler for å forhindre at gjenstander blir stjålet når de reiser bort i ferien. - Folk legger uventet stor vekt på fotografienes sikkerhet, det skyldes naturligvis at de ofte er uerstattelige, og vi skal legge større vekt på å rådgi folk om oppbevaring og sikring av fotografier. For øvrig viser undersøkelsen at vi ennå har mye igjen å tilføre folk om sikkerhet i ferien sier Birte Kulberg i Securitas Aroundio. I anledning Securitas Aroundios sommerkampanje har Norsk Statistikk gjennomført en undersøkelse for å avdekke folks vaner i forbindelse med ferieavviklingen. Et overveiende flertall av de spurte svarte at fotografier var det de var mest redd for at skulle bli borte. Dette er vi redd for å miste når vi reiser bort: 1. Fotografier 2. Smykker, 3. Sølvtøy 4. Datamaskin 5. Kunst 6. TV 7. Bil 8. Stereoanlegg 9. Klær 10. Sykkel Kvinner er langt mer bekymret for å miste fotografier, smykker og sølvtøy enn menn. Menn er bekymret for å miste bilen, TVen og datamaskinen i større grad enn kvinner. Svært mange av de spurte føyer til verdipapirer og arvegods på listen over andre ting de frykter å miste. Må forebygge bedre Undersøkelsen viser også i hvilken grad folk sikrer verdigjenstander i måten de oppbevarer dem på: 39 % svarer at de oppbevarer verdisaker på vanlig sted når de reiser bort. 16 % oppbevarer det viktigste i bankboks, 9 % putter det i safen 7 % gjemmer verdisakene på gjemmesteder i huset 0 % gjemmer verdisakene i madrassen - Vi ser at noen er flinke, men de aller fleste har for mye hastverk med å komme seg av gårde når ferien endelig er her. Dermed glemmer de å gjøre de små tingene som kan være forskjellen på tyveri og ikke, sier Birte Kullberg i Securitas Aroundio. Sjekkliste før du reiser på sommerferie for å forebygge innbrudd: 1. Gjør hjemmet ditt til en utrivelig arbeidsplass for tyven når du er bortreist 2. La ikke posten hope seg opp 3. La ikke blomstene visne i vinduskarmen 4. Rull ikke ned gardinene 5. Lukk og lås garasjeporten 6. Unngå at søppelkassen er helt tom 7. Forlat ikke boligen helt mørklagt (evt. installer tidsbryter) 8. Viderekoble telefonen til naboen eller mobiltelefonen 9. Informer naboen om når du drar og kommer tilbake 10. Steng av hovedinntaket for vann (stoppekran) 11. Dra ut alle støpsel fra stikkontaktene 12. Lukk og lås alle dører og vinduer 13. Dersom du er hjemme: Vær oppmerksom og legg merke til hva som skjer i nabolaget Andre tips og råd: · Installer FG-godkjent sikkerhetslås · Installer alarm tilknyttet vaktselskap · Merk verdigjenstander (usynlig blekk eller graveringspenn) · Fotografer dine eiendeler og lagre bildene på et sikkert sted. For mer informasjon, kontakt: Markedsansvarlig Birte Kulberg i Securitas Aroundio telefon 908 60 506 Avdelingsleder Tom Pettersen i Securitas Aroundio telefon 916 60 559 ________________________________________________________________________ Securitas Aroundio har som formål å tilfredsstille privatkunders behov for trygghet i hverdagen. Tryggheten leveres gjennom våre partneres salg og installasjon av trådløse alarmsystemer, oppkoblet til vår alarmstasjon og med vekterutrykning. I tillegg er vi rådgivere når det gjelder å sikre mennesker og verdier mot brann, vannskader og innbrudd. Securitas Aroundio er et eget varemerke i Securitas Gruppen - verdens største sikkerhetsselskap. Securitas Aroundio blir i 2005 etablert som eget selskap innenfor Securitas Direct International ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no