Selvaag Bolig ASA : Etterkrigstilstander i boligmarkedet

I kø for bolig i Oslo:

- Etterkrigstilstander i boligmarkedet

I opptil fire dager lå 19 unge mennesker i kø for å sikre seg ny bolig i Nydalen i Oslo. En time etter salgsstart var boligprosjektet tømt for ett- og toromsleiligheter. Utbygger Selvaag Bolig mener mangelen på småleiligheter i indre by i Oslo minner om boligkrisen i etterkrigsårene.

Det var førstemann-til-mølla-prinsippet som gjaldt, og den første telteren rigget seg til på salgstomten i Nydalen allerede onsdag kveld, fire dager før salgsstart. Ved salgsstart på søndag ettermiddag ble 31 av 61 leiligheter solgt, og etter én time var alle prosjektets 18 ett- og toromsleiligheter solgt.

- Pågangen var over all forventning. Det er vi selvsagt svært fornøyde med. 2005 og 2006 var gode år, men vi har ikke hatt så stor etterspørsel etter småleiligheter i et enkeltprosjekt siden midten av 1980-tallet. Noen hos oss mener at vi må helt tilbake til 1950-tallet for å se lignende tilstander i Oslo, sier administrerende direktør Baard Schumann i Selvaag Bolig.

Schumann mener at det bygges for få småleiligheter i Oslo. Bystyret i Oslo har vedtatt at det er lov å bygge maksimalt 20 prosent småleiligheter (40-50 kvadratmeter) i nye boligprosjekter i indre by i Oslo. Alle leiligheter må være over 40 kvadratmeter, og halvparten må være over 80 kvadratmeter. Schumann mener at mangelen på småleiligheter i Oslo kan løses med enkle politiske grep.

- Det er trist å se at det er en så stor ubalanse i boligmarkedet. Vedtaket om leilighetsfordeling henger ikke på greip med behovet for småleiligheter i Oslo. Over halvparten av befolkningen i Oslo er single. Dette vedtaket bør omgjøres så raskt som mulig. Denne gangen fikk heldigvis alle som lå i kø sikret seg bolig, men vi ser at vi må vurdere andre salgsformer for lignende prosjekter fremover. Folk skal slippe å sove i telt i fire dager for å kjøpe bolig, sier i Schumann.

Boligprosjektet heter Lillohøyden og skal bygges i Sandakerveien 102 i Nydalen i Oslo. Salgstrinn 1 i prosjektet hadde totalt 61 enheter. Prisene startet på 1,9 millioner kroner for ettromsleiligheter (40 kvadratmeter) og 2,25 millioner kroner for toromsleiligheter. Salgstrinn 2 i prosjektet kommer for salg i høst.

For nærmere informasjon:
Mobiltelefon: 940 80 000, e-post: bas@selvaagbolig.no

Selvaag Bolig ASA er et boligutviklingsselskap som er tuftet på Selvaags 60 år lange historie og erfaring. Selskapet har til enhver tid flere tusen boliger under utvikling. Selvaag Bolig fokuserer spesielt på områdene Stor-Oslo, Bergen og Stavanger, men har også to prosjekter under utvikling i Stockholm. Selskapet styrer hele verdikjeden fra kjøp av tomt til salg av nøkkelferdige boliger. Selvaag Bolig har et bredt utvalg boligtyper som deles inn i merkenavnene Start, Hjem og Pluss. Selskapet ledes av administrerende direktør Baard Schumann. Olav Hindahl Selvaag er selskapets styreleder. Selskapet holder til på Løren i Oslo.