Selvaag Bolig ASA - Skal bygge Fornebu sentrum

Foto vedlagt nederst

Selvaag Bolig ASA har kjøpt Koksaområdet, Fornebus fremtidige sentrumsområde,  i samarbeid med Trond og Frederik Mohn. Området er på over 80 mål og blir tyngdepunktet i den lokale byen med blant annet endestasjon for T-bane, inntil 2 000 boliger og næring.

Koksaområdet er definert som sentrum på Fornebu av Planrådsgruppen for Fornebu og er et av de viktigste og høyest prioriterte byutviklingsområdene i Oslo-regionen. Området har en utstrekning tilsvarende Kvadraturen i Oslo. Boligene som skal bygges vil ha en samlet salgsverdi på over 10 milliarder kroner.

- Byutvikling her vil bli et vesentlig bidrag til framtidens bærekraftige byutvikling i Osloregionen, binde Bærum sammen med Oslo og gjøre Fornebu til en lokal by. Vi skal bygge en helt ny bydel og et helt nytt sentrum som innbyggere i både Oslo og Bærum vil bli stolte av. Det blir høy standard på boliger, infrastruktur og uteområder. Vi gleder oss til å ta fatt på oppgaven, sier administrerende direktør Baard Schumann i Selvaag Bolig.

Den eksisterende bygningsmassen på området består av fire hangarer, verksteds- og lagerbygg fra tiden da Fornebu var flyplass. Dersom reguleringsprosessen går som planlagt, vil de første boligene på området være klare for salg i 2020.

Prosjektet skal utvikles av Selvaag Bolig ASA i 50-50-samarbeid med Mohn-familien. Selger av eiendommen er Koksa Eiendom.

Kristoffer Gregersen, kommunikasjonsdirektør Selvaag Bolig ASA

Selvaag Bolig ASA er et boligutviklingsselskap som styrer hele verdikjeden fra kjøp av tomt til salg av nøkkelferdige boliger. Selskapet har til enhver tid flere tusen boliger under utvikling, og fokuserer på vekstområdene i og rundt Stor-Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. Selvaag Bolig viderefører Selvaags 60 år lange historie og erfaring, og har et bredt utvalg boligtyper som deles inn i merkenavnene Start, Hjem og Pluss. Selskapets hovedkontor er på Ullern i Oslo.