Selvaag Bolig ASA: Q2 2020: Gode marginer og høyt utbytte

Selvaag Bolig hadde et EBITDA-resultat (NGAAP) på 313 millioner kroner for første halvår og en margin på 20,1 prosent. Selskapets styre har besluttet å betale utbytte på 3,0 kroner per aksje for første halvår.

– På grunn av gode IFRS-resultater og fremtidsutsikter har styret besluttet å betale ut et utbytte på 3 kroner for første halvår 2020. Vi har tro på god utvikling for selskapet fremover. Etterspørselen er god, spesielt i Stor-Oslo, og det er stor interesse for prosjektene vi har salgsstart på i høst, sier administrerende direktør Rolf Thorsen.

CFO Sverre Molvik forklarer at selskapet velger å betale ut et betydelig utbytte til aksjonærene fordi selskapets soliditet er svært god og resultatet for første halvår 2020 er som forventet.

– Utbyttet for andre halvår 2019 ble redusert fra 3 kroner til 1,50 kroner. Vi betaler nå ut dette i tillegg til nesten hele det ordinære IFRS-resultatet for første halvår 2020 til aksjonærene. Årsaken til at vi kan gjøre dette er at vårt samarbeid med Urban Property gjør at vi ikke har behov for egenkapital til tomtekjøp på samme måte som tidligere.

Ved utgangen av andre kvartal hadde Selvaag Bolig 1 357 boliger netto under bygging med en samlet salgsverdi på over 6,3 milliarder kroner. 78 prosent av disse var solgt ved utgangen av kvartalet.

Hovedpunkter Q2 2020

• Bruttosalget* var 186 boliger (276) med en salgsverdi på NOK 920 millioner (1 393)
  • Nettosalget var 142 boliger (210) med en salgsverdi på NOK 696 millioner (1 106)
  • 31 boliger netto igangsatt (311), 104 boliger netto ferdigstilt (307), 122 boliger netto overlevert til kjøper (246)
  • 1 357 boliger netto under bygging (1 538) med en samlet salgsverdi på NOK 6 327 millioner (7 039)
  • 78 prosent av boliger under bygging (71) solgt ved utgangen av kvartalet
  • 25 ferdigstilte boliger som ikke var solgt ved kvartalsslutt (48)
  • IFRS:** Driftsinntekter på NOK 436 millioner (1 035), EBITDA justert for finanskostnader NOK 75 millioner (316), tilsvarende en margin på 17,3 prosent (30,5)
  •  Resultat per aksje: NOK 0,52 (2,24)
  • NGAAP:*** Driftsinntekter NOK 803 millioner (868). EBITDA på NOK 153 millioner (211). Det tilsvarer en margin på 19,1 prosent (24,4)

Hovedpunkter H1 2020

• Utbytte på NOK 3,0 per aksje for første halvår (2,0)
  • IFRS:** Driftsinntekter på NOK 645 millioner (1 144), EBITDA justert for finanskostnader NOK 193 millioner (307), tilsvarende en margin på 29,9 prosent (26,8)
  • Resultat per aksje: NOK 12,60 (2,08), hvorav NOK 11,01 er fra UP-transaksjonen.
  • NGAAP:*** Driftsinntekter NOK 1 560  millioner (1 548). EBITDA på NOK 313 millioner (366) Det tilsvarer en margin på 20,1 prosent (23,6)
  • Bruttosalget var 382 boliger (546) med en salgsverdi på NOK 1 951 millioner (2 712)
  • Nettosalget var 306 boliger (453) med en salgsverdi på NOK 1 536 millioner (2 289)
  • 46 boliger netto igangsatt (408), 193 boliger netto ferdigstilt (319) og 236 boliger netto overlevert til kjøper (275)

*Nettosalget inkluderer Selvaag Boligs andel i samarbeidsprosjekter. Bruttosalget inkluderer alle boliger i samarbeidsprosjekter.

**I henhold til IFRS inntektsføres boligene når de overleveres til kjøper. IFRS- resultatet nå er derfor primært fra boliger som i hovedsak er igangsatt for om lag to år siden.

*** NGAAP viser løpende avregning. Det vil si at resultatene tas ut løpende basert på fremdrift og salg i prosjektene. Dette viser den løpende verdiskapingen i selskapet.

Live webcast kan følges fra 0830 her.

Rolf Thorsen, CEO, Selvaag Bolig ASA
Telefon: +47 901 19 373, e-post: rt@selvaagbolig.no