Selvaag bygger boligselskap for børsnotering

Selvaag Gruppen fusjonerer boligutviklingsselskapet Selvaag Bolig med Hansa Property Group, og skaper Norges største boligselskap. Planen er å børsnotere Selvaag Bolig i løpet av året. Den nye boliggiganten vil bli det største boligselskapet på Oslo Børs, med 10 000 boliger under utvikling. Selvaag Gruppen vil være majoritetseier.

En fjerdedel av verdiene i Selvaag Gruppen vil inngå i det nye selskapet, og Selvaag-familien vil ikke selge seg ned. Andre store eiere blir Ferd, og familiene Bergesen og W. Wilhelmsen gjennom sine selskaper. Disse har i mange år vært finansielle samarbeidspartnere for Selvaag. I tillegg blir dagens ca. 80 eiere i Hansa Property Group aksjonærer. De største er Storebrand og IKM Invest. Sistnevnte eies av Ståle Kyllingstad.

- Det er et stort behov for nye boliger i Norge. Selvaag Bolig sitter etter fusjonen på en unik eiendomsportefølje i de største vekstområdene, en solid organisasjon, et sterkt merkenavn og 60 års erfaring med boligbygging. Selskapet har god finansiering i dag, men vi vil på børs for å kunne satse enda tyngre, spesielt i og rundt Stavanger, Bergen og Oslo. Det nye selskapet vil bli en toneangivende aktør på boligmarkedet i årene som kommer, sier Olav H. Selvaag, konserndirektør og en av eierne i Selvaag Gruppen.

Første ledd på veien mot børsnotering er en fusjon med Hansa Property Group AS, et uavhengig OTC-notert eiendomsutviklingsselskap med store utviklingseiendommer i Stavanger-regionen, Tønsberg og Oslo-området. Fusjonen skal formelt behandles på selskapets generalforsamling i mai, men aksjonærer som har over 70 prosent av aksjene har allerede sagt ja til fusjon.

- Selvaag Bolig har vært største aksjonær i Hansa med ca. 30 prosent. Ved å slå sammen Hansa og Selvaag Bolig skaper vi et selskap som blir den ledende tilbyderen av nye boliger i flere år fremover. Det nye selskapet vil ha mer enn 10 000 boliger på totalt 700 000 kvadratmeter under utvikling. De fleste boligene bygges i Stavanger-regionen, Bergen og Oslo-området. Selskapet har skandinaviske ambisjoner, og bygger nå sine første boliger i Stockholm, sier administrerende direktør i Selvaag Bolig, Baard Schumann.

Nye Selvaag Bolig blir et rent boligutviklingsselskap som til enhver tid vil benytte den entreprenøren som er mest konkurransedyktig. Selvaag Bolig styrer hele verdikjeden, fra kjøp av tomt til salg av nøkkelferdige boliger. Boligene selges under merkenavnene Selvaag Start, Selvaag Hjem og Selvaag Pluss.

De øvrige selskapene i Selvaag Gruppen, som utgjør tre fjerdedeler av gruppens verdier, berøres ikke av fusjonen og børsnoteringen.

ABG Sundal Collier og DnB NOR Markets er Selvaag Boligs rådgivere i forbindelse med fusjonen og den planlagte børsnoteringen.

For nærmere informasjon, vennligst kontakt:

• Baard Schumann, administrerende direktør Selvaag Bolig
    Telefon: 940 80 000, e-post: bas@selvaag.no