Bærekraft som endrer spillereglene – Sergel leder an

Hos Sergel er bærekrav ikke bare et moteord – det er en hjørnestein i alt vi gjør. Vårt ansvar strekker seg lagt utover inkassoprosesser. Vi jobber hver dag for å sikre at våre kunder og deres kunder får den støtten de trenger for å opprettholde økonomisk stabilitet, samtidig som vi ivaretar både sosialt ansvar og klimaet. For å skape en bærekraftig fremtid fokuserer vi på tre hovedområder: økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft.

Økonomisk bærekraft – en stabil fremtid for alle
Vi vet at økonomisk stabilitet er grunnleggende for både individer og samfunn. Hos Sergel tar vi vårt ansvar på alvor og sørger for at våre kunder får en trygg og pålitelig partner som hjelper dem med å navigere i kredittmarkedets utfordringer. Gjennom en etisk og transparent inkassoprosess bidrar vi til å opprettholde tilliten i kredittmarkedet, noe som igjen styrker økonomien som helhet.

For 2024 har vi som mål å ytterligere styrke vår rolle som en ansvarlig aktør i markedet. Ved å iverksette AI-strategier og teknologi, jobber vi for å gjøre vår inkassoprosess mer bærekraftig. Denne teknologien hjelper oss med å skape mer presise og rettferdige vurderinger, noe som igjen hjelper våre kunders kunder med å gjenvinne kontrollen over sin økonomi raskere.

"Vi ser en økt interesse og krav fra våre kunder når vi deltar i større anbudsrunder. Tilbakemeldingen er at vi kontinuerlig rangeres høyt når det gjelder bærekrafts spørsmål," sier Johan Anrog, Nordic Bid Manager i Sergel. Sergel er dessuten det første inkassoselskapet i verden som er sertifisert i henhold til Science Based Targets Initiative (SBTi). Det finnes andre inkassoselskaper som har forpliktet seg til å følge SBTi, men vi er det eneste inkassoselskapet som har blitt sertifisert for å oppfylle og etterleve målene. Dette viser at vi ikke bare snakker om bærekraft – vi realiserer målene og sikrer en bærekraftig fremtid!

Sosial bærekraft – mangfold og inkludering på arbeidsplassen
Sergel streber etter å være en arbeidsplass der alle føler seg velkomne og engasjerte. Vi er overbevist om at et mangfold av perspektiver og erfaringer gjør oss sterkere som organisasjon. I løpet av 2024 og fremover jobber vi målrettet for å oppnå en likestilt arbeidsplass med en 50/50 fordeling mellom kvinner og menn på alle nivåer. I tillegg er vi fast bestemt på å redusere ubevisste fordommer gjennom opplæring for både ledere og medarbeidere – vårt mål er å øke bevisstheten om disse spørsmålene.

Vi vil også sikre at alle rekrutteringsprosesser er rettferdige, objektive og kompetansebaserte. Dette handler ikke bare om rettferdighet, men om å skape de beste mulige forutsetningene for våre medarbeidere og selskapet som helhet. Vi sørger for at vår arbeidsplass er engasjerende, og at hver medarbeider har muligheten til å vokse og utvikle seg i sin rolle.

"Sergels engasjement for sine medarbeidere har også ført til at vi på gruppenivå nådde en rekordhøy eNPS på 38 i tredje kvartal, opp fra 25 i andre kvartal. Dette er et bevis på at våre satsninger på lederskap, mangfold og et inkluderende arbeidsmiljø gir resultater," sier Anne Kristi Rimeslåtten, Chief People & Culture Sergel Group.

Miljømessig bærekraft – redusert miljøpåvirkning
Vi innser at vårt ansvar strekker seg utover økonomiske og sosiale spørsmål. Vi har alle et ansvar for å redusere vår påvirkning på miljøet, og hos Sergel tar vi dette ansvaret på største alvor. Et av våre konkrete mål for 2024 er å redusere vårt strømforbruk med 7 prosent og redusere våre karbonutslipp ved å fremme grønnere valg i vår virksomhet. Dette inkluderer å gjennomgå våre kontorlokaler og velge mer miljøvennlige alternativer for energiforbruk. I tillegg arbeider vi med å redusere forretningsreiser med 10 prosent ved å implementere et nytt bookingsystem som følger og måler karbonutslipp.

Vi tilbyr også e-læringsverktøy for våre ansatte for å øke kunnskapen om bærekraft og skape engasjement rundt disse spørsmålene. Det handler ikke bare om å redusere vår påvirkning, men om å være et forbilde for andre aktører i bransjen.

Sammen for en bærekraftig fremtid
Hos Sergel er vi overbevist om at virkelig endring skjer når vi jobber sammen. Vårt fokus på økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft er et skritt i riktig retning mot en mer bærekraftig fremtid. Ved å fokusere på disse områdene sikrer vi at vi ikke bare tar ansvar for vår egen virksomhet, men også for samfunnet og verden rundt oss.

Vi ser frem til å fortsette dette arbeidet resten av 2024 og videre, og vi er takknemlige for den tilliten våre kunder viser oss. Med felles innsats kan vi skape en mer bærekraftig og rettferdig fremtid for alle.