Sergels engasjement for økonomisk og sosialt ansvar

Hos Sergel prioriterer vi både økonomisk og sosial bærekraft. Vi sikrer et pålitelig kredittmarked og skaper muligheter for enkeltpersoner og bedrifter. Med vår strukturerte tilnærming fremmer vi mangfold, likestilling og inkludering, noe som driver oss mot en bærekraftig fremtid der økonomisk og sosialt ansvar går hånd i hånd.

Hos Sergel er vårt kjerneoppdrag forankret i både økonomisk og sosial bærekraft. Vi jobber hver dag for å opprettholde tilliten i kredittmarkedet samtidig som vi skaper muligheter for individer og bedrifter. Vår rolle innen inkasso, som sikrer et pålitelig kredittmarked og fremmer en sunn økonomi, har en historie som strekker seg over 5000 år. Vi er engasjerte i å tilby tjenester som er rettferdige og etiske, hvilket garanterer rettferdig behandling for alle og bidrar til en sosialt ansvarlig inkassoprosess.

Bærekraft som moteord
Bærekraft kan oppleves som et moteord, tapt i en jungel av begreper, definisjoner og sertifiseringer. Hos Sergel er vi engasjerte i å sikre bærekraft er et håndgripelig og forståelig formål for alle innen organisasjonen. Vi tror at bærekraft skal være mer enn et abstrakt begrep som forstås av et fåtall utvalgte. Hos oss er det ett prinsipp som hver ansatt omfavner og realiserer bærekraft i sitt daglige arbeid.

En felles mål mot bærekraft
Vi er positive til CSRD-direktivet (Corporate Sustainability Reporting Directive) og ESRS-rapporteringen (European Sustainabilty Reporting Standard), ettersom det gir en standardisert måte å forstå og rapportere om bærekraft. Disse rammeverkene gir et felles språk for våre kunder, partnere og ansatte noe som gjør det mulig for oss å arbeide systematisk, måle fremskritt og nå våre ambisiøse bærekrafts mål.

Hos Sergel omsetter vi vår bærekraftstrategi til konkrete resultater gjennom en strukturert tilnærming. Vår ledelse tar ansvar og gjør aktiviteter for å sikre at våre bærekrafts mål er i tråd med våre forretningsmål. Denne strategien formidles til teamene, noe som fremmer kollektivt eierskap og teamdrevne initiativer. Vi inviterer våre ansatte til årlige workshop hvor vi sammen reflekterer over hva vi gjør bra og hva vi kan gjøre bedre i fremtiden. Dette engasjementet utfordrer oss, gir oss mål og aktiviteter for vår bærekraftstrategi. Ved å myndiggjøre oss som individer tar hver ansatt personlig ansvar for bærekraft. Vi støtter dette med nødvendig utvikling og opplærling, noe som utstyrer vår organisasjon med de ferdighetene som trengs for å gjennomføre bærekraftige aktiviteter. Bærekraft er noe vi prioriterer og praktiserer på alle nivåer i vår organisasjon og som driver oss mot en mer bærekraftig fremtid.

Alle stemmer teller
Hos Sergel prioriterer vi mangfold, likestilling og inkludering gjennom våre policyer, opplæringer, rutiner innen rekruttering, likestilling og utvikling. Alle våre medarbeidere trenes i bias awareness og vi legger til rette for at våre sosiale aktiviteter er inkluderende. Hvert år evaluerer vi, med hjelp av Equality Check, våre ansattes opplevelser innen mangfold, likestilling og inkludering. Vi følger opp resultatene med workshops hvor alle ansatte inviteres til å reflektere over hva vi gjør bra, og hva vi bør forbedre. Denne pågående dialogen sikrer at vi alle fortsetter å være dedikerte og engasjerte i å skape en inkluderende og rettferdig arbeidsplass.

Vår grønne reise mot nullutslipp
Vårt engasjement for miljømessig bærekraft er tydelige i de tiltakene vi har gjennomført gjennom årene. Vi støtter og er sertifisert i Science Based Targets Initiative samt FNs klimakonvensjon, og vi har forpliktet oss til å oppnå et nullutslippsmål. Sergel gjennomfører klima- og risikovurderinger og setter utslippsmål for å nå 1,5°C-målet.

Et felles engasjement
Hos Sergel er vi stolte over å engasjere hele vår organisasjon i vår reise mot en mer bærekraftig fremtid. Ved å fremme eierskap, engasjement og bærekraftige arbeidsmetoder blant medarbeidere, er vi overbevist om at vi kan gjøre en betydelig forskjell. For oss er bærekraft ikke bare ett mål; det er summen av de daglige valgene som tas av hver medarbeider hos Sergel.

Sammen bygger vi en fremtid der økonomisk og sosialt ansvar går hånd i hånd,  for å sikre en bedre verden for kommende generasjoner. Vil du vite mer? Klikk her og filmen fra vårt siste event med fokus på bærekraft: Sergel Nordic AI and Sustainabilty Talks 2024.

Christine Bischoff, Leader Nordic Sustainability Forum på Sergel