Lagde kortfilm mot bilulykker – fikk overrakt bilpremie av Erik Poppe

Filmregissør Erik Poppe delte torsdag ut en splitter ny Toyota Aygo til vinneren av ”Tenker på deg” – kortfilmkonkurransen om trafikksikkerhet. I alt 118 filmer ble laget til konkurransen, som foregikk på nettsiden tenkerpådeg.no.

Poppe, som satt i juryen sammen med blant annet statsråd Magnhild Meltveit Kleppa, var imponert over deltakernes arbeid med filmene.  På premieutdelingen var han full av lovord.

– Vinnerfilmene bygger på gode og velfunderte idéer, og har også høy håndverksmessig kvalitet. Spesielt er jeg imponert over vinnerfilmen, som viser et stort talent innenfor både regi og produksjon. Budskapet om hvordan livet kan snu på ett sekund er gripende og ærlig, sa Poppe.

Se filmene her:www.tenkerpådeg.no

Last ned bilder her: http://www.flickr.com/photos/tenkerpaadeg/

Samferdselsministeren stolt av de unge vinnerne
Sammen med Poppe stod også politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet, Sigrid Brattabø Handegard, som også hadde latt seg imponere over nivået på filmene og engasjementet til bidragsyterne. Filmene i finalen var faktisk så bra, at juryen ikke klarte å bestemme seg.

– Vi har en førstepremievinner, og to bidrag på andreplass ettersom vi synes de var like gode!, smilte Handegard, som delte ut to scootere til de glade andreplassvinnerne.

Handegard steppet inn for samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa, som dessverre ble forhindret grunnet flytrøbbel. Kleppa uttrykte likevel stor glede over deltakernes innsats.

– Jeg er mektig imponert.  Hver og en av filmene i konkurransen er med på å få unge mennesker til å tenke seg om når de sitter bak rattet. En av departementets fremste oppgaver er å få ned de dystre ulykkestallene, så dette varmer en samferdselsministers hjerte, sa statsråden.

Lagde film – vant bil
Vinnerfilmen, ”Ett sekund”, er laget av Bo Pärletun, student ved Den norske filmskolen på Lillehammer. Den illustrerer hvordan ett sekunds uoppmerksomhet i trafikken kan endre et menneskes liv. - Jeg ville sette fokus på den skyld kvinnen føler. Jeg tror mange kan identifisere seg med historien hennes, hvordan det føles å være skyldig for noe, og merket for livet. Hun vil tilbake, men det går ikke.

Filmstudenten, som på forhånd bare visste at han var én av tre hovedvinnere, trodde nesten ikke sine egne øyne da Poppe og Handegard overrakte han førstepremien.

– Fantastisk kult! Det har blitt mange sene kvelder foran skjermen, forteller Pärletun som har investert mye tid i filmen etter skoletid. – Men det lønte seg, jubler han og poserer stolt ved bilen han vant.

John Erik Myhr Andersen fra Steinkjer og Kjetil Bjørnevik/Fredrik Fornes/Øyvind Runestad fra Stavanger på delt andreplass ble premiert med scootere og synes det var gøy å bli gjort stas på i Oslo. Andersen benyttet anledningen til å ta en prat med Poppe. – Erik Poppe er en av mine favorittregissører, så det er kult at han har vært med og bestemt at min film er en av de aller beste i konkurransen!

Juryen har i tillegg til Magnhild Meltveit Kleppa og Erik Poppe, bestått av tidligere pasient ved Sunnaas sykehus, Jonny Grimestad, leder av Landsforeningen for Ryggmargsskadde, Leif Arild Fjellheim, samt kommunikasjonsrådgiver Elizabeth Hartmann i Siste Skrik Kommunikasjon.

I tillegg til bil og scootere er de ti beste filmene premiert med et interaktivt teorikurs. Se alle filmene og oversikt over vinnerne på www.tenkerpådeg.no

For mer informasjon, ta kontakt med:

Politisk rådgiver i Samferdselsdep Sigrid Brattabø Handegard, Stortinget, tlf 22 24 81 16

Leif Arild Fjeld Fjellheim, Landsforeningen for Ryggmargsskadde, tlf 911 44 728

Elizabeth Hartmann. Siste Skrik Kommunikasjon, tlf 920 91 095

Det er Landsforeningen for Ryggmargsskadde og Sunnaas sykehus HF i samarbeid med Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund og Landsforeningen for trafikkskadde som har stått bak konkurransen, som er finansiert av Gjensidigestiftelsen. Målsettingen har vært å få unge mennesker til å reflektere over trafikksikkerhet gjennom det å lage en film. Siste Skrik Kommunikasjon har stått for ideen til og gjennomføringen av konkurransen.

Tags: