Ønsker pinsehelg uten ulykker

(Oslo – 20. mai 2010) Pinsen er en av årets verste ulykkeshelger. Det ønsker Landsforeningen for Ryggmargsskadde (LARS), Sunnaas sykehus HF, Landsforeningen for trafikkskadde og Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund å gjøre noe med. I går kveld startet en landsomfattende aksjon for å øke bevisstheten rundt trafikksikkerhet. Det kortsiktige målet er en pinsehelg uten ulykker.

Høyres partileder Erna Solberg markerte åpningen av “Aksjon 0 ulykker i pinsen” på Sunnaas sykehus på Nesodden i går.  Solberg mistet under valgkampen i fjor sommer en venn og partifelle i trafikken. Hun er ikke alene: 1 939 personer ble skadd og 43 drept i årets tre første måneder. Og 14 mennesker omkom på norske veier bare i april i år.    - For to år siden opplevde jeg selv å være med i en trafikkulykke i Uganda. Selv om jeg kom fra det med småskader, gjør det allikevel et dypt inntrykk. Jeg mistet også  en god venn og partifelle i en trafikkulykke under valgkampen i fjor, og disse to hendelsene gjør at jeg merker meg trafikkulykker i nyhetsbildet på en helt annen måte, forteller Solberg, som var den første som tente et virtuelt lys på aksjonens nettsider.

“0 ulykker i pinsen” oppfordrer folk til å tenne et virtuelt lys langs veien på http://www.tenkerpådeg.no/ og den som tente det første lyset var nettopp Solberg i forbindelse med en pressekonferanse på Sunnaas sykehus HF onsdag.   - Her på Sunnaas ser vi konsekvensene av trafikkulykkene, og derfor er også forebyggende arbeid utrolig viktig for oss. Trafikkulykker kan ha konsekvenser i måneder og år, og selv om vi jobber med de som allerede er skadd, ønsker vi selvfølgelig at vi hadde hatt færre, eller helst ingen skadde i trafikken. Derfor oppfordrer vi også alle til å tenke seg om når de kjører nå i pinsehelgen, sier kommunikasjonssjef Nina Olkvam ved Sunnaas.   For bare noen måneder siden ble Elise Wormdahl utsatt for en ulykke som gjorde at hun ble hardt skadd. Nå er hun en av pasientene på Sunnaas som gradvis jobber seg tilbake til et mer normalt liv.   - Det er lange og harde dager som krever mye. Selv enkle ting som å spise eller kle på seg blir vanskelig, og slike enkle ting tenker man ikke på før man ikke kan gjennomføre dem, sier Wormdahl.   En av arrangørene av aksjonen er Landsforeningen for Ryggmargsskadde (LARS).   - Vi har en nullvisjon, og målet er dermed at vi ikke skal ha trafikkulykker. Nå fokuserer vi på pinsehelgen, og håper vi kan komme gjennom denne travle utfartstiden uten alvorlige skader eller dødsfall. Men selv om vi har store mål er dette viktig selv om vi bare får forhindret en ulykke, sier Leif Arild Fjellheim i LARS.   Solberg mener det hele dreier seg  mye om holdninger.   - Vi som er politikere har et ansvar, både i forhold til å forbedre veiene, men også å styrke holdningene i befolkningen, enten det dreier seg om fart eller kjøring i ruspåvirket tilstand. Derfor er denne aksjonen svært viktig, og jeg håper den blir vellykket, sier hun.   Vi oppfordrer folk over hele landet til å støtte aksjonen og å sende meldinger til venner og kjente som skal ut i trafikken. Budskapet vil bli spredd via radio, internett, TV og Facebook. Facebookgruppen Tenker på deg (http://www.facebook.com/tenkerpaadeg) har på under en uke fått over 17 000 tilhengere.     For mer informasjon: www.tenkerpådeg.no www.facebook.com/tenkerpaadeg   Bilder fra åpningen finnes på: www.flickr.com/tenkerpaadeg