Petter Solberg blir talentfadder

(Hamar, 10. februar 2008) Petter Solberg har inngått et samarbeid med TOOLS Rallyteam om å være rallyfadder for 23-år gamle Sveinung Bieltvedt. – Sveinung kjører styggfort, og kan helt klart nå verdenstoppen. Noen tips på veien kan være det lille ekstra som skal til, sier den tidligere verdensmesteren. Samtidig går Solberg inn i TOOLS Rallyteam som prestasjonssjef.

Bieltvedt, som kjører for TOOLS Rallyteam i NMs klasse N4, har konkurrert i Norge siden 2003. Helt siden den første sesongen, da han vant seks av syv løp, har han blitt sett på som et av de største talentene i norsk rallysport. Solberg vil være med å videreutvikle dette talentet.

– Sveinung har et blikk og en ro som kan ta han langt. I tillegg er han analytisk og flink til å planlegge. Av egen erfaring vet jeg at gode tips fra erfarne kjørere er verdifullt. Jeg håper mine innspill til hvordan han bør sette opp bilen og planlegge løpene kan ta han noen skritt videre, sier Solberg.

Høye mål
Talentet fra Kråkstad har satt seg høye mål for fremtiden, og går for NM-titler i klasse 2 de neste to sesongene. TOOLS Rallyteam har også ambisjoner om deltagelse i enkelte VM-runder i inneværende år, samtidig som den nye Super 2000-klassen er interessant for 2010 og kommende sesonger.

– Det er klart det er et kjempeløft å få støtte fra Petter. Han har erfaring som sjåfør, og alt det bringer med seg, men også som en person som lever med konstant press. Jeg er utrolig glad og takknemlig for denne ordningen, og er sikker på at jeg kommer til å få nytte av alle tips og råd Petter kommer med, sier Bieltvedt.

Selv om Bieltvedt har vært en del av det norske rallysirkuset i flere år, var det under et løp i Swedish Touring Car Championship (STCC) på Vålerbanen i fjor høst, Solberg fikk øynene opp for 23-åringen.

– Jeg kjenner selvfølgelig til Sveinung fra tidligere, men det var på Vålerbanen jeg skjønte at han har det som skal til for å nå langt i rallysirkuset. Dette ønsker jeg å bidra til å videreutvikle, sier Solberg.

Utvider engasjementet
Industrivarekjeden TOOLS har vært hovedsponsor for Bieltvedt det siste året, og velger nå å utvide sitt engasjement i norsk rallysport.

– Det finnes mange grunner til at TOOLS har valgt å satse på rally, men den viktigste er at rally handler om tid – kortest mulig tid, og det samme kravet gjelder i vår bransje. Samtidig ser vi et engasjement i rally hos kundene våre, derfor er dette et helt naturlig prosjekt å satse videre på. I tillegg til å sponse Sveinung, har vi også ti biler som er profilert som hans bil, som vi har spredd rundt til våre forhandlere. Dette gir både oss, Sveinung og rallysporten viktig oppmerksomhet, sier markedssjef Anders Olaussen i TOOLS Norge AS.

Fadderavtalen mellom Petter Solberg og Sveinung Bieltvedt er allerede i full gang, og vil forhåpentligvis bære frukter allerede under Rally Norway, 12.-15. februar.