62 prosent av de ansatte er (faktisk) mest kreative utenfor kontoret

Mange bedrifter utnytter lite av potensialet tilknyttet skytjenester og dermed får mange mindre ut av sine ansatte. 60 prosent av virksomhetenes medarbeidere arbeider utenfor kontoret og 61 prosent tror at de blir mer effektive om det var lettere å samarbeide og dele informasjon online. Det kommer frem i en fersk undersøkelse fra Sharp. Samtidig sier 83 prosent at de ikke bruker noen skytjeneste på jobben 20 år etter at internett kom.

Analyseinstituttet Research Now har på oppdrag fra Sharp spurt medarbeidere i små og middelsstore bedrifter i Europa om deres muligheter for å arbeide utenfor kontoret, hvordan de kan samarbeide online og hvordan de i dag deler dokumenter og informasjon. Undersøkelsen viser at de fleste gjerne arbeider - og er mest kreative - utenfor kontoret, men at deres arbeidsgivere er lite flinke til å tilby skytjenester og den tilhørende fleksibiliteten det gir.

– I dag er de fleste av oss konstant oppkoblet via våre smarttelefoner, bærbare PCer og nettbrett. Til tross for det er mange fortsatt avhengig av å utføre arbeidet på kontoret – ikke nødvendigvis fordi jobben må utføres der – men fordi det er den eneste måten å få tilgang til og dele informasjon. I fravær av enkle og smarte skytjenester finner de ansatte egne, og noen ganger usikre, måter å samarbeide på nett. Det gjør at virksomheten ofte mister kontrollen over sine nettverk og sin informasjon, sier Herman Lundquist, nordisk markedssjef i Sharp Electronics (Nordic) AB.

Undersøkelsen ble gjennomført i september 2013 blant 1535 kontormedarbeidere i Sverige (305), Storbritannia (306), Tyskland (310), Nederland (310) og Frankrike (304).

Kravene til å kunne jobbe på farten øker
De siste årenes enorme digitale utvikling har satt tydelige spor i de ansattes krav på fleksibilitet når det gjelder hvor og hvordan man jobber.

• 52 prosent av de ansatte angir i undersøkelsen at det i løpet av det siste året er blitt viktigere for dem å kunne jobbe eksternt.
  • 53 prosent vil ha tilgang til jobbdokumenter uansett hvor de befinner seg – og 68 prosent vil enkelt kunne dele dokumenter med kolleger utenfor kontoret.
  • 62 prosent kjenner seg mest kreative utenfor kontoret og 61 prosent tror at de blir mer effektive hvis de har bedre mulighet for å samarbeide online.

Arbeidsgiverne henger ikke med i utviklingen
De ansattes behov ser imidlertid ikke ut til å stemme overens med virkeligheten på arbeidsplassen.

• 83 prosent oppgir at de ikke bruker noen skytjeneste på jobben – og 41 prosent sier at deres arbeidsgiver i prinsippet har uttrykt et forbud mot skytjenester.
  • 43 prosent savner et enkelt sted å dele dokumenter og samarbeide online med personer utenfor bedriftens nettverk.
  • 67 prosent deler fortsatt informasjon i form av papirutskrifter.

Positive til effektene av økt samarbeid
Undersøkelsen viser tydelig at de medarbeiderne verdsetter å kunne arbeide eksternt – og enkelt ha tilgang på informasjon – hvor enn de er. Man har til og med en svært positiv innstilling til de potensielle effektene av å kunne samarbeide bedre online.

• 50 prosent tror at bedre samarbeidsmuligheter vil gjøre virksomheten deres mer lønnsomt.
  • 55 prosent tror at de vil ta mer velinformerte avgjørelser dersom har bedre mulighet for å samarbeide.
  • 53 prosent tror at forbedrede muligheter til samarbeid leder til bedre relasjoner med kollegaene.

– Virksomheter har åpenbart mye å vinne på å gjøre det enklere for sine ansatte å samarbeide online. Dessverre virker det som om dagens leverandører av skytjenester ikke har lykkes med å forklare det for virksomhetene, og derfor går mange ansatte glipp av fordelene med en god skytjeneste, sier Herman Lundquist.

For mer informasjon
Herman Lundquist, nordisk markedssjef ved Sharps dokumentavdeling, Sharp Electronics (Nordic) AB, +46 70 533 90 92, herman.lundquist@sharp.eu
Birgitta Olsson, PR-sjef, Sharp Electronics (Nordic) AB, +46 70 644 43 66, birgitta.olsson@sharp.eu

Om Sharp Dokument
Sharp tilbyr kraftfulle og prisbelønnede dokumentsystemer som gir raskere og mer effektive arbeidsmetoder og gjør alle på arbeidsplassen mer produktive. Sharp har alt fra plassbesparende skrivere og kopimaskiner i svarthvitt og farger til allsidige høyhastighets- og multifunksjonssystemer. Sharp Open Systems Architecture (OSA) forvandler multifunksjonssystemer til kraftfulle informasjonsportaler integrert med skyen og forretningsapplikasjoner. Sharp Optimized Services hjelper virksomheter med å oppnå økt kontroll, effektivitet og produktivitet. Sharp Cloud Portal Office er en skytjeneste som gjør det enkelt å dele dokumenter og informasjon og samarbeide online. /This is Why Sharp er den perfekte løsningen for hver arbeidsplass. For mer informasjon, besøk www.sharp.no.