Svenske bedrifter holder de minst effektive møtene i Europa

Mange europeiske bedrifter gir ikke de ansatte tilgang på de riktige teknologiske løsningene som kan bidra til flere produktive møter. En ny undersøkelse fra Sharp viser at svenske bedrifter faktisk er verst i Europa når det gjelder å tilby sine ansatte teknologi som fungerer ved presentasjoner.

Undersøkelsen er gjennomført av britiske Research Now blant en rekke kontormedarbeidere i Europa. Resultatet viser at det finnes enorme muligheter for de bedriftene som ønsker å utvikle de ansattes kreativitet og ferdigheter gjennom å tilby bedre møteverktøy.

24 prosent av respondentene i Sverige, Storbritannia, Spania, Tyskland, Frankrike og Nederland mener at deres arbeidsplasser ikke gir dem tilgang på god nok teknologi til at de kan få mest mulig ut av sine møter. I Sverige er medarbeiderne faktisk mest misfornøyde av alle, ettersom hele 29 prosent mener at teknologien kan tilrettelegges på en bedre måte.

Sverige er faktisk også det landet hvor flest, nemlig hele 36 prosent, sier at teknologien ikke strekker til under presentasjoner. Til sammenligning ligger gjennomsnitte i Europa på 29 prosent, noe som betyr at svenskene oppfatter at de ikke har tilgang på det de trenger av teknologi for å gjennomføre gode presentasjoner i møtesammenhenger, stikk i strid med hva de fleste trolig trodde på forhånd.

– Hvert mislykkede møte er en tapt mulighet for å skape verdi og fremgang for bedriften og de ansatte. Undersøkelsen viser at de fleste opplever at møter – som de selv deltar i – ikke er godt nok tilpasset kollegialt samarbeid på en fleksibel måte, sier Petter Andersson, som er salgssjef i Sharp Electronics Nordic.

Interaktive skjermløsninger som BIG PAD fra Sharp har ifølge undersøkelsen vist seg å være et effektivt møteverktøy som gjør det enkelt for medarbeidere å dele ideer og å løse problemer sammen.

Økt engasjement krever endret arbeidstid
Nesten halvparten av de europeiske respondentene svarte at de bruker bærbare datamaskiner eller projektorer under møter. Majoriteten av alle medarbeidere i den svenske delen av undersøkelsen, nemlig 92 prosent, har imidlertid ikke tilgang på interaktive skjermløsninger. Denne typen løsninger øker møtedeltakerens engasjement og mulighet for å interagere seg i mellom ettersom det er lettere å fremvise både bilder og lyd, samtidig som det muliggjør samhandling og bruk av skjermen av flere i det samme møtet.

I Sverige er det mest vanlig å bruke følgende verktøy ved presentasjoner:

1. Laptop (52%)
2. Whiteboard (43%)
3. Projektor (38%)
4. Flipboard (31%)
5. Telefonkonferanse (18%)
6. Berøringsskjerm (16%)
7. Videokonferanse (14%)
8. Interaktive whiteboards (8%)

Sceneskrekken er størst i Sverige
Av alle i Europa, avslører undersøkelsen at flest svensker – nemlig hele 51 prosent – ikke liker å holde presentasjoner. 14 prosent av de med sceneskrekk mener det skyldes at det er vanskelig å holde publikumet interessert. 8 prosent mener den viktigste årsaken til at de ikke liker å holde presentasjoner er at de syntes det er vanskelig å formidle ideene sine ved hjelp av det utstyret som er tilgjengelig på arbeidsplassen.

På spørsmål om de siste presentasjonene, som de hadde vært en del av, oppgav hele 57 prosent at innholdet hadde vært vanskelig og 13 prosent at presentasjonene hadde vært uten noe visuelt innhold i det hele tatt.

Sharp slipper i dag andregenerasjons berøringsskjermer, såkalt BIG PADs eller interaktive whiteboards. Med forbedret brukervennlighet og innebygde funksjoner bidrar de til mer produktive møter, samtidig som det gjør presentasjonene mer interaktive og dermed idéene mer engasjerende.

En av de nye funksjonene på Sharps nye BIG PAD er tilretteleggelsen for at opptil fire personer kan skrive samtidig, samt at innhold kan deles fra ulike lokasjoner, noe som gjør det til et spesielt smart arbeidsverktøy i møter og ved gruppearbeid. BIG PAD starter svært raskt, noe som innebærer at presentasjonene kan klargjøres og anvendes umiddelbart (fra standby).

Undersøkelsen er utført av Research Now i januar 2014 blant 2163 kontormedarbeidere i Storbritannia (369), Spania (362), Sverige (355), Tyskland (360), Frankrike (360) og Nederland (358).

For mer informasjon, vennligst besøk:
www.humansinvent.com
www.youtube.com/SharpEurope

For mer informasjon
Petter Andersson, Salgssjef, Sharp Electronics (Nordic) AB, +46 734 34 56 22, petter.andersson@sharp.eu
Birgitta Olsson, PR-sjef, Sharp Electronics (Nordic) AB, +46 706 44 43 66, birgitta.olsson@sharp.eu

Om Sharp Visual Solutions
Som en innovatør og verdensledende produsent av skjermteknologi, tilbyr Sharp et omfattende utvalg av skjermer og løsninger for alle typer profesjonell bruk. Skjermstørrelser opp til 90 tommer er for tiden tilgjengelig med fremragende egenskaper som høy lysstyrke og utrolig bildekvalitet med lavere strømforbruk og døgnkontinuerlig drift. Noen modeller har også nytte av avanserte funksjoner som videovegg-funksjonalitet, interaktivitet og svært høy oppløsning. Sharps produkter hjelper deg å kommunisere, samarbeide og spre informasjon. Dette er grunnen til at Sharp er den perfekte løsningen for alle profesjonelle visningsbehov. For ytterligere informasjon, vennligst besøk www.sharp.no