Sherwin-Williams™ først ut med å lansere LED-herdende løsninger for overflatebehandling av tre

Ny prosess for overflatebehandling av tre vil gi betydelige energibesparelser, reduserte vedlikeholdskostnader og mindre miljøpåvirkning.

Sherwin-Williams har i dag kunngjort lanseringen av Becker Acroma™ LED-herdende overflatebehandling av tre. I første omgang vil teknologien bli brukt på møbler til privathjem og kontorer, kjøkken- og baderomsinnredninger samt til snekkerarbeider innendørs.

"LED-lamper utvikler ikke sterk varme og forårsaker ikke ozondannelse. Ettersom teknologien medfører lavere temperaturer kan furu og andre treslag som inneholder mye harpiks, overflatebehandles mer effektivt og dermed redusere antall vrakprodukter. I motsetning til tradisjonell UV-herding er Becker Acroma™ LED-overflatebehandling optimert for å utnytte UV-energien ved smale topper med UV-energi, nærmere bestemt 365 nm eller 395 nm (+/-20 nm). Kombinasjonen av at LED-lamper utvikler mindre varme, ikke inneholder tungmetaller og ikke forårsaker ozonforurensning reduserer belastningen på miljøet”, sier Rune Bjørnstad , Daglig Leder, Sherwin-Williams Norge.

Produsenter som bruker LED-herdende teknologi i produksjonen, kan forvente samme høye nivå på overflatebehandlingen som med tradisjonell UV-herding, bare med enda flere kostnadsbesparende fordeler. LED-teknologi gir ca. 40 % energibesparelse og bidrar dessuten til å redusere de samlede vedlikeholdskostnadene, ettersom diodene har en levetid på titusener av timer.

Først ut med å ta i bruk den nye LED-teknologien er svenske BJS. I øyeblikket planlegger de å erstatte flere tradisjonelle UV-lamper i en av produksjonslinjene med LED-enheter.

"Vi har drevet omfattende forskning og testing for å komme så langt at vi nå kan dele LED-teknologiens fordeler med våre kunder innen trebehandling", sier Rune Bjørnstad . "Vi kan tilby LED-herdende løsninger for stort sett alle overflatebehandlinger av tre, både klarlakk og pigmenterte systemer”, oppsummerer han.

Kaj Johansson i BJS er veldig fornøyd med samarbeidet og ser frem til å ta i bruk den nye LED-teknologien. ”Ingeniørene i Sherwin-Williams har gitt oss god støtte, noe vi er takknemlige for ettersom vi står overfor en viktig milepæl i utviklingen mot fremtidens overflatebehandling av tre. Overgangen fra tradisjonell UV-herdende teknologi til LED-herdende teknologi skjer ikke over natten. Sammen har vi gjennomgått utformingen og modifiseringen av en produksjonslinje, og vi har fått hjelp til både prosjektplanlegging og testing fra A til Å. Derfor kan vi nå trygt se frem til konkurransefortrinnene som den nye teknologien vil gi oss.”

Sherwin-Williams’ Becker Acroma™ er først ut med LED-herdende overflatebehandling av tre, en ny teknologi som gjør at kundene kan oppnå glimrende resultater av overflatebehandlingen ved hjelp av den nyeste – og miljømessig beste – prosessen.

På grunn av sine nyskapende produkter og usedvanlig gode service er Sherwin-Williams Product Finishes Division ledende innen industriell overflatebehandling, og tilbyr høyteknologiske flytende og pulverbaserte overflatebehandlingsløsninger til metall-, plast- og treprodusenter innenfor områder som landbruks- og anleggsmaskiner, vindenergi, medisinsk diagnostikk, elektronikk, bygningsartikler, militært utstyr, møbler, kjøkken og bad, gulv, platemateriale, snekkerarbeider innendørs og utendørs samt øvrig overflatebehandling. Med et nettverk av produksjonsanlegg, teknisk fagkunnskap og distribusjon som spenner over seks kontinenter, er vi en global samarbeidspartner.

I vårt forsøk på å hjelpe kundene våre til stadige forbedringer har vi alt som trengs for å gi dem tilgang til avanserte og nyskapende systemer for overflatebehandling gjennom omfattende tekniske ressurser, design- og fargeekspertise samt lokal og regional produksjonsstøtte – alt i global skala. For en bedre overflatebehandling – spør Sherwin-Williams.™

Om selskapet Sherwin-Williams

Sherwin-Williams er verdensleder innen utvikling, produksjon og salg av overflatebehandling og tilhørende produkter, med over 32 000 medarbeidere og virksomhet i 109 land. Vi markedsfører oss gjennom mer enn 3950 fargebutikker, bilforhandlere og industridistributører. Med en årlig omsetning på 7,8 milliarder dollar er vi den største produsenten av overflatebehandlingsprodukter i USA og den tredje største i hele verden.

Tags: