LCD-TV vinner grunn, plasma-TV gjør retrett - Kunnskap om strømforbruket påvirker trolig forspranget ytterligere

LCD-TV er mer populært enn plasma-TV. Hittil i år har SIBA solgt ti ganger flere LCD-TV enn plasma-TV. Når forbrukeren får kunnskap om at plasma-TVen trekker opptil tre ganger så mye strøm som den vanligst solgte LCD-TVen, ventes det at forspranget øker.

I september 2005 begynte de store LCD-skjermene (32, 37 og 40 tommer) å nærme seg plasma i salg. Fra der har salget økt ytterligere. Høsten 2005 ble det solgt dobbelt så mange LCD-TV enn plasma-TV. Hittil i år har SIBA solgt fem ganger så mange LCD-TV av de største modellene sammenlignet med plasma-TV. - Alle foretrekker tydeligvis LCD. Salget av LCD-TV har aksellerert i løpet av 2006 og virkelig dratt ifra plasma. Nå er bare en av ti solgte flat-TVer plasma, sier Fabian Bengtsson, VD SIBA. Flere husholdninger kjøper to, tre eller flere TV-apparater. - Mange kjøper en TV til stuen og mindre modeller til kjøkken, soverom og hytte. LCD har tidligere bare blitt laget i størrelser opptil 32 tommer. 42 toms plasma har representert de større TV-apparatene på markedet frem til høsten 2005, forteller Bengtsson Design er viktig ved kjøp av en flat-TV. LCD-TV tilbyr en mye større valgfrihet innen utseende enn plasma. - Utseendet på TVen avgjøre ofte hvilken modell kundene kjøper. Den flate TVen er et innredningsobjekt og mange tenker på hvordan den ser ut og passer inn i hjemmet, sier Daniel Persson, Butikksjef SIBA i Liertoppen utenfor Oslo. Velg rett TV og spar tusenlapper. En 42 toms plasma-TV trekker opptil tre ganger mer strøm enn den vanligst kjøpte LCD-TVen på 32 tommer, og ofte dobbelt så mye som en LCD på 40 tommer. SIBA etterlyser en energimerking av TV-apparater. - Vi har lenge informert våre kunder om strømforbruket på hvitevarer, men med tanke på hvor mange som kjøper en flat-TV, bør det i tillegg finnes en måte å energimerke TV-apparater. Forbrukerne skal kunne påvirke sitt energiforbruk, sier Fabian Bengtsson. Elektronikkjeden tror at kunnskap om strømforbruk på flat-TVer kommer til å styrke salget av LCD-TV ytterligere. - De økende strømprisene har fått mange til å se gjennom strømregningen. TV-kjøpet kan påvirke strømkostnadene med tusenlapper, avslutter Bengtsson. Regneeksempel: En leilighet og et hus med forbruk på henholdsvis 2000kWh og 5000kWh har i dagens strømpris en gjennomsnittlig strømkostnad på cirka 50 øre per kWh. En 42 toms plasma-TV som trekker 450 watt per time (w/h), og som brukes 4 timer hver dag i ett år, har et strømforbruk på cirka cirka 330 kroner per år. En 32 toms LCD-TV som trekker 152w/h, og som står på like lenge, har en strømkostnad på 110 kroner per år. En 40 toms LCD-TV med et strømforbruk på 232 w/h har en strømkostnad på 169 kroner per år. På 10 år kan en spare 1600-2200 kroner. Og det er bare på ett TV-apparat.