SIBA øker stort i Norge - Hjemelektronikkjeden spår rekordsalg i desember

Med to dager igjen til julaften pågår julehandelen for fullt. – Det blir en historisk bra julehandel med en økning på flere hundre prosent, sier Fabian Bengtsson, administrerende direktør i SIBA.

Aller best selger flat-TV, der etterspørselen nå er større enn tilbudet. I følge EE-bransjen (Elektro- og elektronikkbransjen) selges det nå betydelig flere flate TV-er enn tv med bilderør ut av butikk. Flere produsenter har i lengre tid advart mot mangel på flate TV-er, hvilket nå er blitt et faktum. Flere forhandlere har måtte sette opp ventelister for sine kunder. Kjente merker selger best - Mangelen på attraktive, flate TV-er er stor i Norge, men ikke hos oss i SIBA, sier administrerende direktør Fabian Bengtsson. Vi forutså en kraftig økning på flat-TV tidlig i år, og det førte til at vi har kjøpt inn på en klok måte og i riktige mengder. Nå ser man en mengde ukjente merker på vei inn det norske markedet, men vi tror at de fleste fremdeles ønsker kvalitetsmerker på veggene hjemme. Philips, Sony, Panasonic og Samsung er blant dem som selger best. Norge har fremdeles Nordens høyeste priser på elektronikk til hjemmet. Elkjøp, med søsterkjeden Lefdal, dominerer det norske markedet sammen med Expert. Det fører til at prisene ligger på et urimelig høyt nivå, advarer Fabian Bengtsson. SIBA vil fortsette å senke prisene. - SIBA har vært på det norske markedet i fem år nå. Vi kan konstatere at våre konkurrenter fremdeles tar ut betydelig høyere priser i Norge enn på sine andre nordiske markeder. Vi i SIBA kan senke prisene og leve på lavere marginer fordi vi er mer kostnadseffektive enn våre konkurrenter, sier Fabian Bengtsson som også ser gode muligheter for fortsatt prissenking på elektronikk i året som kommer. SIBA vil gjennom 2006 fortsette sin ekspansjon i Norge. Et nytt varehus står for trappene i Trondheim. Ambisjonene er å etablere seg med mellom 10 og 15 varehus i de største norske byene innen snarlig framtid.