Flere putter feriepengene i fond

(07.06. 2014) Ferske tall viser at handelen i fond siste måneden er på sitt høyeste siden januar. Og for første gang på lenge øker interessen for aksje- og kombinasjonsfond.

Juni ble årets nest beste måned for fondshandel, både når det gjelder kjøp og nettotegning. Nytegningen i fond siste måneden er bare to prosent lavere enn den var i januar, som hadde over dobbel så høy fondstegning enn en gjennomsnittlig måned de siste to årene. Særlig de siste tre ukene har investeringer i fond vært økende.

-Vi merker også at flere ringer oss og ber om råd om enkeltinvesteringer i fond. I tillegg er antall opprettede spareavtaler like høyt som i rekordmåneden januar. Det tyder på at mange tenker fremover, og velger å spare en del av ferie- og skattepengene langsiktig, sier investeringsrådgiver Magnus Selven.

Tar i bruk oljefond-strategien
Samtidig som interessen for aksjefond øker, kan det se ut til at mange har fått øynene opp for oljefondets investeringsstrategi. To kombinasjonsfond er inne på topp-10-listen over fond med størst nettotegning siste måneden; Delphi kombinasjon og Skagen Balanse 60/40.

-Som kjent så balanseres oljefondets portefølje kontinuerlig, slik at aksjeandelen utgjør ca. 60 % og rentedelen 40 %. Skagen Balanse 60/40 investerer etter samme modell. Delphi Kombinasjon har i gjennomsnitt hatt en aksjeandel på 43,6 % siden 1999, altså litt lavere enn oljefondets modell. Vi merker at stadig flere av våre kunder kjenner til denne fordelingen, sier Selven, som tror småsparerne har blitt mer bevisste på at det er kan være smart å ha en slik balanse i fondsandelene man eier.

-Det er interessant å se at vi har såpass høyt nettokjøp i de to nevnte kombinasjonsfondene. Mange har tydeligvis sett at man med en slik fordeling mellom aksjer og renter kan oppnå god avkastning uten at det svinger så mye underveis.

Selger på bunn – kjøper på topp
Biotech-fond har lenge vært populære. I april og mai havnet imidlertid flere av disse på listen over de ti mest solgte fondene.  Nå ser vi nok en gang at de er i vinden, noe som kan skyldes at fondene har hatt verdifall, før de steg igjen i juni.

-Mønsteret er klassisk. Mange har gått glipp av fondenes oppgang siste måned, fordi de solgte seg ut etter et kortsiktig, men stort fall. Samtidig har de kjøpt seg inn igjen etter at verdien har steget igjen. Av fond Skandiabanken tilbyr er det kun Black Rock World Gold som har bedre avkastning enn Franklin Biotech siste måned, sier Selven.

Han mener det er et paradoks at de fleste forvalterne gjør sine investeringer basert på at investeringen skal være langsiktig. Samtidig tenker mange småsparere fortsatt så kortsiktig som én måned fremover.

-Her er det en «mismatch» som gjør at de aller fleste bommer med timingen med den følge at de selger på bunn og kjøper på topp, sier Selven.

Mest kjøpt siste måneden

8.    DNB NORDIC TECHNOLOGY
9.    Holberg Likviditet
10.  DNB Global Indeks