Høstjakten fortsetter i fondsmarkedet

Oktober ble en rekordmåned for fond. Oslo børs satte ny toppnotering og norske aksjefond fikk mellom fire og fem prosent avkastning. Populære fond som Skagen Global og Odin Global passerte 100 prosent avkastning siste fem år. Storebrand vekst nærmer seg 300 prosent avkastning siste 5 år.

Norske sparere følger med

Småsparerne har fått med seg at børsen går bra, og fortsetter jakten på god avkastning på sparepengene. Kun januar var en bedre måned når det gjelder nytegning i fond, viser ferske tall fra Skandiabanken.

-         Det er svært gledelig å se at småsparerne får med seg denne oppgangen, sier Ole Bernhard Larsen, ansvarlig for aksje- og fondssparing i Skandiabanken.

Det ser ut til at medias fokus på fordelene med jevn månedlig sparing i fond har medført at flere ønsker å prøve ut denne spareformen. Skandiabanken har hatt en vekst på cirka 20 prosent i antall spareavtaler fra nyttår til og med oktober måned.

-         Vi opplever også en økning i antall henvendelser angående sparing til pensjon, uten at jeg vil påstå at våre kunder har panikk rundt dette, smiler Larsen.

Sparing med 17,3 prosent årlig avkastning

Etter finanskrisen har det vært meget bra børsmarkeder verden over. Mange norske fond har gitt en årlig avkastning på 20 til 30 prosent.

Fondet Franklin European Small-Mid Cap, som lenge har vært svært populært blant kunder i Skandiabanken, er målt med høyest netto-tegning i oktober. Fondet har gitt 51 prosent avkastning siste 12 måneder og hele 17,3 prosent årlig avkastning siden det startet opp for 6 år siden.

-         Selv om fondet har gitt god avkastning til nå bør en ikke satse alle sparepengene sine i et stort kjøp. Spesielt etter den kraftige veksten anbefaler vi månedlig innskudd i fondet. Dette er et bransjefond med høye svingninger, og ved å kjøpe andeler fordelt på ulike tidspunkt reduserer en risikoen veldig, sier Tommy El Sayed, leder for investeringsrådgiverne i Skandiabanken.

Ikke gå ”all in” med sparepengene

Selv om nye rekorder har stått i kø siste tiden i aksjefond er det viktig å ta hensyn til risiko fremover. Det er når superavkastningen og børsrekorder blir satt gang på gang at vi bør stoppe opp og tenke grundig på mål og risikoen med sparingen.

-          Det er ikke nå en bør gå ”all in” med alle sparepengene i aksjefond, om du er kortsiktig. Da anbefaler vi heller kundene å skru ned risikoen, gjerne fordele pengene mellom aksjefond/obligasjonsfond/høyrente. Vi har flere ganger siste måned frarådet kunder med kort tidshorisont i å plassere alle pengene i aksjefond. Etter en stor opptur bør vi alltid ta høyde for at en korreksjonsfase i markedet nærmer seg, sier El Sayed.

Fond med høyest nettotegning i oktober

1. Franklin European Small-MidCap
2. Holberg Kreditt
3. DNB Nordic Technology