Nervøse fondssparere går i klassisk felle

Store svingninger på verdens børser i juni har skremt småsparerne til å selge sine fond. Mange går igjen i den klassiske fellen å forsøke å ”time” markedet, og ender opp med å selge billig og kjøpe dyrt.

Juni ble preget av noen dager med store fall i verdens aksjemarkeder, og dette ser ut til å ha skremt mange fondssparere. Juni ble en måned med negativ nettotegning, og dårligste måned for fondshandel siden august 2012.

Gamle synder om igjen
-Vi ser at mange begår en klassisk feil ved å prøve å ”time” markedet. Dette er svært vanskelig og mange ender opp med å selge sine aksjefond når markedet har falt en del. Samtidig går man gjerne inn igjen og kjøper fond når markedet allerede har steget igjen. Fondssparing er nok et av de få områdene hvor man vegrer seg for å handle på salg, sier Ole Bernhard Larsen, produktansvarlig for sparing i Skandiabanken.

Han synes det er trist at så mange selger seg ut av fondsmarkedet når børsene faller, og tror dette skyldes at mange mangler en langsiktig spareplan. Har man en månedlig spareavtale i fond kan korreksjoner i markedet være positivt.

-Da får du kjøpt flere andeler, noe som øker sannsynligheten for større verdiøkning på sikt. Selvsagt skal man selge dersom man trenger pengene, eller dersom sparemålet ditt er nådd. Men om jeg kan få komme med en eneste oppfordring før sommerferien er det å være tro mot spareplanen og ikke å la seg skremme av svingninger i markedet, sier Larsen.

Mange velger norske forvalterhus
Det mest populære fondet blant Skandiabankens kunder i juni er det globale vekstmarkedsfondet Skagen Kon-Tiki. Dette gjenspeiler en tydelig trend: Når det er børsuro foretrekker mange kjente fond, forvaltet av norske og anerkjente forvaltere.

-De mest populære fond og forvalterhus siste måned er Skagen, Holberg, DnB og KLP. Mange stoler nok på at kjente norske forvalterhus tar mindre risiko i urolige tider. Vi ser at disse ofte er populære når børsene svinger, sier Tommy El Sayed, leder for investeringsrådgiverne i Skandiabanken.

Store uttak i internasjonale obligasjonsfond
Det har vært gode forhold for obligasjonsfond siste årene, med fallende renter og høye kredittpremier. Med det lave rentenivået vi har per i dag, ser vi en tendens til at de som har investert i obligasjonsfond nå selger seg ut.

-KLP Obligasjon Global er fondet med størst netto innløsning i juni. Fondet er mye påvirket av rentesituasjonen og markedsutsikter i USA, og har i likhet med mange andre globale obligasjonsfond falt i verdi siste måned. Det er ikke usannsynlig at mange av de som har investert i obligasjonsfond vil bytte til aksjefond fremover, avslutter El Sayed.

10 mest kjøpte fond i juni

9. Holberg Norge
10. Templeton Thailand

Leder Finansrådgivning, Tommy Gustav El Sayed | Mob. 478 85 388

Produktansvarlig fond og sparing, Ole B. Larsen | Tel. 55 26 00 45| | Mob. 959 40 045

Leder Marked & Salg, Johnny Anderson | Tel. 55 26 01 92 | Mob. 932 40 192

Skandia har gitt folk økonomisk trygghet i mer enn 150 år - gjennom tider med krig og kriser, fra det lokale jordbrukssamfunnet til den globale trådløse kommunikasjonskulturen. Dette betyr at Skandia har en lang, stolt tradisjon av pionerånd, produktutvikling og samfunnsengasjement. I dag er vi en ledende global leverandør av løsninger for økonomisk trygghet og langsiktig sparing. Vi er en del av Old Mutual-konsernet som har hovedkontor i London og 54 000 ansatte i 34 land verden rundt. Lær mer på www.skandia.se.