Skandiabankens kunder mot strømmen

Mange småsparere har forlatt sine fond de siste fem årene. Ferske tall viser imidlertid at Skandiabankens kunder har økt sine investeringer. Stadig flere starter også månedlig sparing i fond.

Torsdag 22. november kunne Dagens Næringsliv melde om at 250 000 kunder har rømt norske fond de siste fem årene. Skandiabankens oversikt over antall fondskunder viser at her går småsparerne motsatt vei. I perioden fra 2007 til i dag har antall kunder med plassering i fond vokst med 38 prosent. Siste måneden har også antall nye spareavtaler i fond økt.

-Det er spesielt positivt at selvbetjente kunder tenker mer langsiktig og ser fond som et godt sparealternativ. De har tatt bevisste valg om å plassere pengene sine, og lar seg ikke skremme i urolige børstider. Vårt inntrykk er også at medieoppslag om lave fremtidige pensjonsutbetalinger bidrar til at mange tenker i et litt lengre perspektiv enn til neste julaften, sier Ole B. Larsen, produktansvarlig for fond og sparing i Skandiabanken.

Aksjefond mest populært i Skandiabanken

Ferske tall viser at Skandiabankens kunder også har høyere plasseringer i aksjefond enn resten av markedet.  Hele 87 prosent av forvaltningskapitalen er plassert i aksjefond, mens 13 prosent er plassert i pengemarkeds- og obligasjonsfond.

-Vi opplever et økende antall henvendelser til våre rådgivere, fra kunder som er usikre på om de bør fortsette sin sparing i aksjefond. Svaret er i de fleste tilfeller at dersom du ikke trenger disse pengene med det første, vil det stort sett alltid være lurt å fortsette sin sparing, sier Larsen.

10 år siden forrige lanseringssuksess - gjør Skagen det igjen?

Et av aksjefondene som har rykket rett inn på Skandiabankens topplistene over fond med størst netto kjøp i november er Skagen m². Det er litt over 10 år siden Skagen Fondene sist lanserte et nytt fond, Skagen Kon Tiki. Målt i volum for personmarkedet har dette blitt det mest suksessrike aksjefondet i Norge. Denne gangen satser Skagen på eiendomsmarkedet i sitt første nye aksjefond på 10 år. Klarer de å gjenta den gamle suksessoppskriften?

-Skandiabankens kunder har i hvert fall troen. Skagen m² har allerede blitt svært populært. Mange utrykker at Skagens tidligere suksess med nyetablering av aksjefond er hovedgrunnen til at de nå hopper på karusellen igjen. Det er nytt, det er spennende og det er Skagen, sier investeringsrådgiver Magnus Selven.

Ti mest kjøpte fond i november
1.  Danske Invest Glo Em Mkt Small Cap
2.  KLP Aksje Norge Indeks II
3.  Skagen Kon-Tiki