Våryre fondssparere

(03.06.13) Et velkjent råd i finansmarkedet er ”Sell in May and stay away”. Dette var det få fondssparere som lyttet til i år. Etter en måned med negativ nytegning i april, var optimismen tilbake i mai.

Tall fra Skandiabanken viser at mai måned ofte er en laber måned for fondshandel. Dette gjelder ikke i år. Siden 2005 er det bare mai 2009 som har hatt høyere nettotegning i fond.

Etikk og biotek
-Vi synes det er hyggelig at våre kunder ikke legger særlig vekt på rådet om å selge i mai og holde seg borte fra fondsmarkedet til november. Nytegningen i fond er mye bedre enn forrige måned, og det gjelder også for kunder som tegner spareavtaler, sier Ole Bernhard Larsen, produktansvarlig for sparing i Skandiabanken.

Det er stor spredning i hva som ble handlet, men også i mai er bioteknologifond en gjenganger. I tillegg er det en økende tendens til å velge etiske fond.

-Vi har lenge sett at interessen for etiske fond er økende, og den trenden forsterket seg ytterligere i mai. Halvparten av fondene på topp 10-listen over fond med størst netto nytegning er merket som etiske, sier Larsen.

Det etiske kjønn
En annen interessant opplysning om fondssparerne som viste seg i mai, er at menn er mindre overrepresentert som eiere i fondene som er merket etiske. Mens kvinneandelen i nøytrale fond ligger på ca 30 prosent er den er nærmere 40 prosent i fond som er merket etiske. Ser vi på fondene som er merket som uetiske er forskjellene enda tydeligere. Hele 80 prosent av disse tilhører menn.

-Det vil være feil å si at vi ikke har mistenkt en slik fordeling, men jeg synes det var ekstra morsomt å få det bekreftet i tall. Og her er det viktig å få med seg at de som kjøper etiske fond ikke investerer på bekostning av avkastning, men at de i stor grad både letter sin samvittighet og øker sin formue. De etiske fondene i Skandiabankens utvalg har gjort det svært bra i gjennomsnitt i flere år, og har en gjennomsnittlig avkastning på 19,3 prosent de siste 12 månedene, sier Larsen.

Danske Invest i vinden
Fondene fra Danske Invest har lenge vært svært poulære blant småsparerne. Denne gangen er Danske Invest Global Emergeing Markets Small Cap det fjerde mest kjøpte fondet blant Skandiabankens kunder.

-Danske Invest har nylig innført kjøpsgebyr i noen av sine mest populære fond, rett og slett fordi fondene ble for store til å forvalte optimalt. Danske Invest Global Emergeing Markets Small Cap var en av disse, og vi tror mange benyttet dagene før kjøpsgebyret ble innført til å kjøpe dette, avslutter Larsen

10 mest kjøpte fond i mai

8. Carnegie Ryssland
9. Holberg Kreditt