Vurderer børsnotering av Skandiabanken Norge

Bergen: Skandiabanken har siden oppstarten vært en pådriver for utviklingen av nordisk bankvirksomhet for privatkunder. Som den første rene nettbanken i Norge har Skandiabanken siden år 2000 jobbet målbevisst for å tilby kundene et bredt produktspekter, god service og brukervennlige løsninger til lave priser. Innsatsen har ifølge Norsk Kundebarometer gitt banken de mest fornøyde bankkundene hele 13 år på rad.

For å posisjonere Skandiabanken Norge for videre vekst utreder eierne, det svenske bank- og forsikringskonsernet Skandia, mulighetene for å børsnotere selskapet. Utredningen forventes å foreligge i løpet av våren og Carnegie er engasjert som rådgiver i prosessen.

– Skandiabanken i Norge har vist en fantastisk utvikling og Skandia vurderer nå om banken er tjent med å bli en frittstående enhet. Dette er i tråd med Skandias strategi om å satse offensivt på det svenske markedet. At Skandiabanken Norge inntil nå har vært en del av Skandia er utvilsomt en suksess, men nye tider byr på nye muligheter og da må vi som eiere tilpasse oss, sier Øyvind Thomassen, leder for Skandias bankvirksomhet.

Sett fra et finansielt perspektiv har Skandiabanken i Norge over mange år levd opp til høye forventninger til vekst og avkastning. Inntektene for de første tre kvartalene i 2014 var på 763 millioner kroner, opp fra 527 millioner for samme periode i 2013, mens resultatet før skatt økte med 100 prosent til 418 millioner. Banken i Norge har 378.000 kunder og en forvaltningskapital på 59,2 milliarder kroner.

– Gang på gang har vi utfordret de etablerte bankene og bevist at vi er banken som står på kundens side. Vi vurderer nå om en børsnotering kan gi oss større fleksibilitet og fokus, som igjen medfører at de norske kundene vil nyte godt av enda bedre produkter og tjenester, sier Magnar Øyhovden, leder for Skandiabanken Norge.

Siden separasjonen fra Old Mutual i 2012 er Skandia et selvstendig selskap med hovedkontor i Stockholm. Virksomheten drives hovedsakelig i Sverige, hvor selskapets tilbyr spare-, forsikrings- og banktjenester til både privat- og bedriftskunder. Siden årsskiftet 2013/14 er selskapet eid av de vel 1,4 millioner kundene i Skandias tradisjonelle livsforsikringsselskap.

For ytterligere informasjon:
Øyvind Thomassen, leder for Skandias bankvirksomhet, telefon + 46 70 623 62 12.

Magnar Øyhovden, leder for Skandiabanken Norge, telefon 959 40 038.

Presserom inkludert bilder: http://www.skandia.se/press

Om Skandiabanken Norge

Skandiabanken startet i april 2000, som den første rene nettbanken i Norge. Norsk Kundebarometer har kåret oss til banken med de mest fornøyde kundene hele 13 år på rad. Vi jobber hardt for å yte god kundeservice, ha gode priser og levere brukervennlige løsninger innen betaling, sparing og lån. Vi har 378.000 kunder, en forvaltningskapital på 59,2 milliarder kroner og 244 årsverk. Skandiabanken er landsdekkende med hovedkontor i Bergen. Les mer på: www.skandiabanken.no