Skanska signerer rekordstor kontrakt i Steinkjer

Skanska har inngått kontrakt om å bygge Amfi Steinkjer. Byen står foran den største enkeltstående utbyggingen noensinne.

Kontrakten er Skanska Midt-Norges største hittil, med en verdi på 400 millioner kroner. På mandag ble kontrakten signert og kontraktssummen inngår i ordreinngangen for fjerde kvartal 2007. Amfi Steinkjer vil i 2010 være Midt-Norges mest moderne og fremtidsrettede kjøpesenter. Oppdragsgivere er Amfi Bygg Steinkjer AS og Coop Steinkjer BA.

Utbyggingen startet i november og vil skje i en sammenhengende periode frem til 2010. Prosjektet omfatter til sammen 35 000 m2 nybygg og vil kunne romme nærmere 120 virksomheter og skape omlag 600 arbeidsplasser. Parkeringshuset er allerede revet og vil bli erstattet med 300 nye parkeringsplasser i underetasjen til bygget som skal huse Coop Steinkjers nye OBS etablering. OBS vil få lokaler i et nybygg på 7700 m2. Et toetasjers nybygg vil binde sammen området mellom Zebra og Globus, og skape adkomstveier mellom nye og eksisterende etableringer. Dette nybygget vil også huse nye virksomheter. I tillegg skal Skanska stå for nye parkeringsarealer, gangveier og nye adkomstveier inn til senterområdet.

- Jeg er stolt av at Skanska er valgt som totalentreprenør for Amfi Steinkjer, samtidig som jeg er overbevist om at våre folk i Skanska Midt-Norge vil kunne utføre oppgaven på en mer enn tilfredsstillende måte, sier Geir M. Aarstad, administrerende direktør i Skanska Norge.
- Dette prosjektet skal få vår største oppmerksomhet i den kommende treårsperioden og vi gleder oss til oppgaven. Utførende ressurser tas i hovedsak fra vår dyktige stab av ledere og håndverkere på Innherred, og viser at Skanska er en ledende entreprenør også i denne delen av landet, sier Odd Arve Fuglem, regiondirektør i Skanska Region Midt-Norge.