Pressemelding - Ny båthavn i Oslofjorden: 60 gjesteplasser i Oscarsborg Gjestehavn Drøbak, 4. juni 2004 Lørdag 5. juni åpner Oscarsborg Festning bryggene for båtgjester. Stortinget vedtok i 2002 å åpne en rekke nasjonale festningsverk for sivilt bruk. Oscarsborg Festning ønsker fra i år derfor publikum velkommen med aktiviteter og tilbud spesielt tilrettelagt for båtfolk, barnefamilier og kultur- og historieinteresserte. Første tilbud ut er en ny båthavn i Oslofjorden med ca 60 gjesteplasser. Gjestehavnen på Oscarsborg vil i år bestå av en 40 meter lang flytebrygge og fortøyningsbøyer, med plass til ca 60 båter. Tilbudet i båthaven blir sommeren 2004 svært enkelt med tilgang til det mest nødvendige som toalett og ferskvann. Båtgjestene kan dessuten benytte Oscarsborgs øvrige restaurant-, hotell- og kulturtilbud. Planen er å øke både komfort og om mulig kapasiteten i årene fremover. Åpningen av Oscarsborg Gjestehavn markeres lørdag 5. juni med Big Chief Jazzband og enkel servering fra kl 1500. Arrangementet er åpent for alle. - Det er hyggelig med mer båtplass for gjester i Drøbaksundet. Det er også mange i nærmiljøet som gleder seg til å komme ut å besøke Oscarsborg, sier formann i Vindfangerbukta båtforening Roar Larsen. - Det er en voldsom positiv utvikling for Drøbak-området at det åpner gjestehavn på Oscarsborg. Alle har et forhold til Oscarsborg, og nå kan alle dra ut på besøk, sier formann i Drøbak Båtforening Tom Kristiansen - Det er veldig hyggelig at det åpner seg en mulig for tilreisende å gjøre spontanbesøk på Oscarsborg, og ikke minst at det er mulig å komme dit med egen båt, sier formann Drøbaksund Seilforening Kåre Føyen Operaforestilling og Fyrverkerikonsert I tillegg til båthavn for omkring 60 båter, tilbyr Oscarsborg Festning overnatting, servering, militærhistorisk utstilling og aktivitetsløyper for barn og voksne. Det vil også være en rekke konserter og arrangementer på Oscarsborg Festning i sommer. Blant annet operaforestillingen "Den Flyvende Hollender" 11. og 13. juni og Fyrverkerikonsert med The Brazz Brothers og det Konglige norske marines musikkorps 26. juni. Barneteater og andre konserter blir satt opp i juni, juli og august. - Oscarsborg Festning er et at våre viktigste nasjonale festningsverk. Sommersesongen 2004 er første gang Oscarsborg er fullstendig åpen for alle, og tilrettelagt med aktiviteter for båtfolk, barnefamilier og andre. Vi gleder oss til å ta i mot gjester på Oscarsborg, og lære mer om hva publikum ønsker seg av et festningsverk, sier Kristen Grieg Bjerke, leder i Nasjonale Festningsverk. For mer informasjon se www.nasjonalefestningsverk.no/oscarsborg eller kontakt Kristen G. Bjerke, leder i Nasjonale Festningsverk, mobil: 99 15 58 60, epost: kristen.bjerke@skifte.no Peter S. Gulbrandsen, prosjektleder Utvikling Oscarsborg Festning, mobil: 90 89 80 02, epost: peter.gulbrandsen@skifte.no Thomas Sevang, informasjonskonsulent Oscarsborg Festning, mobil: 92 60 17 56, epost: thomas.sevang@jkl.no Nasjonale Festningsverk Skifte Eiendom Nasjonale festningsverk har fått i oppgave å forvalte festningsverk som Forsvaret ikke lenger skal benytte. Festningsverkene skal ivaretas som nasjonale kulturminner og forholdene skal legges til rette for eksisterende og ny bruk. Festningsverkene skal leies ut, ikke selges. Vår visjon er å skape "levende festningsverk" som huser aktivitet hele året og hele dagen. Utviklingen av festningsverken vil være basert på hvert enkelt festningsverks egenart. Oscarsborg Festning Oscarsborg Festning ble åpnet for allmennheten i 2004 som en konsekvens av Stortingets vedtak i 2002 om å frigi nasjonale festningsverk til sivilt bruk. Sommersesongen 2004 blir noen spennende og lærerike måneder for både gjester og vertskap på Oscarsborg Festning. Denne sommeren er det spesielt tilrettelagt for båtfolk, barnefamilier og kultur- og historieinteresserte. Utviklingen av Oscarsborg Festning er en levende prosess, der vi hele tiden vil skape nye tilbud, og lære av våre feil. Erfaringene fra i sommer og din opplevelse som vår gjest er viktig i utviklingen av Oscarsborg for fremtiden. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/04/20040603BIT21130/wkr0009.pdf Faktaark http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/04/20040603BIT21130/bild.html Bilde