Pressemelding: Nes Fort blir Nes Park

Pressemelding: Nes Fort blir Nes Park Oslo 29. oktober 2004 Nes Fort i Lødingen i Nordland er solgt til Møysalen Eiendom AS. Nå skal helse og velvære stå i sentrum og området døpes om til Nes Park. Det tidligere kystfortet på Nes i Lødingen kommune i Nordland ble fredag solgt til eiendomsselskapet Møysalen Eiendom AS for 15 millioner kroner. Nes Fort er en eiendom på til sammen 3 400 mål med en samlet bygningsmasse på 13 500 kvadratmeter, noen kilometer fra sentrum av Lødingen. Møysalen Eiendom vil døpe om området til Nes Park og inviterer nå andre som vil satse på virksomhet som har tilknytning til helse og velvære til å samarbeide. Krevende - Det er et smykke av en eiendom som selges i dag. Nes Fort er så stort og flott at det har krevd mye arbeid å finne den rette kjøperen. Det følger et betydelig ansvar med å overta en så stor eiendom. Mange interessenter har blitt silt ut i de to årene vi har jobbet med salget av Nes Fort, og vi er trygge på at vi har funnet den rette kjøperen, sier regionsjef Trond Eliassen i Skifte Eiendom. Området får en helt annen tilgjengelighet med nye eiere. Ny virksomhet Ordfører Kurt Olsen (SV) la vekt på at Lødingen trenger ny virksomhet og nye arbeidsplasser. Både Forsvaret og Telenor var tidligere store arbeidsgivere i kommunen, men begge har nå trukket seg ut. - Kommunen har aldri hatt noe ønske om å overta eiendommen sjøl. Til det har vi verken kompetanse eller ressurser. Men vi skal bidra med alt vi kan for å hjelpe Møysalen Eiendom i tida som kommer. Lødingen ønsker ny virksomhet velkommen, sier Olsen. Velvære og kompetanse - Under det nye navnet Nes Park skal området utvikles til et senter der helse, velvære og kompetansen står i sentrum, erklærte styreleder Per Anders Fossem i Møysalen Eiendom AS. Selskapet tok først kontakt fordi det var interessert i en av bygningene, men etter hvert begynte snøballen å rulle. På en del av området skal det legges til rette for hyttebygging, men visjonen for Nes Park er større enn som så: - Vi jobber med både nasjonale og internasjonal samarbeidspartnere. Vi ser for oss 20-50 arbeidsplasser foreløpig, men på lengre sikt er det bare fantasien som setter grenser. Vi har mye kreativt arbeid foran oss, blant annet med å finne gode samarbeidspartnere i tida som kommer. En av planene er å etablere et høyskolemiljø som til nå ikke finnes i Norge som passer med den røde tråden med helse og velvære. Lederutvikling kan være et annet stikkord. Kanskje kan det bli dyrepark også med tida, sier Fossem. - Vi vil invitere hele lokalsamfunnet med på prosjektet Nes Park. Vi står foran en hektisk måned, og skal fortelle mer presist om planene på den formelle overtagelsesdatoen 12. desember, sier Fossem. Spørsmål rettes til: Per Anders Fossem, Styreleder Møysalen Eiendom, tlf. 97 79 14 70 Kurt Olsen, ordfører Lødingen kommune, tlf. 41 57 54 66/76 93 12 48 Trond Eliassen, regionssjef Skifte Eiendom, tlf. 91 81 93 23 ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/29/20041029BIT21200/bild.html Bilde