• Skogluft AS/

Boksuksess har skapt global etterspørsel – nå er Skogluft klare for internasjonal lansering av norskutviklet plantevegg

Vil skape Skandinavias neste «hygge» med norske Skogluft
– utvikler løsning for dyrking av ureist mat på egen kjøkkenvegg

• Etter stor internasjonal suksess med boken «Skoglufteffekten», er det norske oppstartsselskapet Skogluft nå i ferd med å lansere levende plantevegger på det globale markedet.

• Huffington Post har omtalt Skogluft som en av de mest spennende trendene, på linje med det danske fenomenet “hygge”.

• Samtidig ser selskapet store muligheter for å utnytte konseptet til «ureist matproduksjon» - med dyrking av grønnsaker, salat og urter innendørs, hjemme og på jobb.

- Vi håper å kunne svare på en stor internasjonal etterspørsel som har bygget seg opp etter at boken har gått sin seiersgang, med salg av rettigheter til 100 land og oversettelse til 11 språk, sier Skoglufts nye toppsjef Morten Kvam. Han er hentet inn for å hjelpe selskapet ut i verden.

- Vi har sett at vårt enkle og stilrene konsept har bred appell blant trendsettere, interiørinteresserte og de som ønsker å bringe naturen nærmere inn på både hjem og kontor, sier Kvam.

Ligger mange år foran konkurrentene

De siste tre årene har selskapet jobbet med å forberede den internasjonale lanseringen, med utvikling fra prototyper til et ferdig og salgbart produkt.

- Samtidig er det viktig for oss å få frem at det ligger årevis med forskning og utvikling bak konseptet, blant annet på NMBU på Ås. Dette er årsaken til at vi nå er trygge på Skogluft blir «originalen» og at vi ligger mange hestehoder foran andre som skulle prøve å lage noe lignende, sier Morten Kvam.

- Slik sett er Skogluft-konseptet helt unikt på det internasjonale markedet, sier han. Skogluft er også varemerkebeskyttet.

Ureist matproduksjon – den neste trenden

Samtidig som Skogluft-teamet har utviklet de levende planteveggene, har plantetrenden bare forsterket seg. Hjemmebasert matdyrking er nå blitt en del av bevisstheten til moderne mennesker – både i Norge og internasjonalt.

– Vårt modulbaserte planteveggkonsept kan enkelt videreutvikles for hjemmedyrking, sier Skogluft-sjefen. Derfor er vi nå i full gang med å utvikle en unik, levende jordblanding. Denne nyskapende løsningen gjør det mulig å dyrke grønnsaker stappfulle av smak og næringsstoffer på en enkel måte - hjemme eller på kontoret, forteller han.

​​​

Gode partnere

Skogluft samarbeider med en rekke sentrale, norske aktører som Innovasjon Norge, Universitetet for miljø- og biovitenskap på Ås (NMBU), Vitenparken og Inspire to Action.

Kort om Skogluft-konseptet:

• Modulært system som monteres enkelt og raskt – hvor som helst
  • Forbedrer inneklimaet på en naturlig måte
  • Gir bedre fysisk og psykisk helse
  • Reduserer sykefravær og helseplager
  • Integrert egenutviklet dagslysbelysning med appstyring
  • Det eneste premium planteveggsystemet som selges på nett til privatmarkedet
  • Utviklet av gartnere basert på forskning ved NMBU
  • Krever svært lite vedlikehold; kun vanning hver 3. uke
  • Ikke behov for tilkoblet vanntilførsel, avløp eller andre tekniske installasjoner
  • En digital gartner-app for veiledning og inspirasjon, som benytter sensorteknologi for å sikre riktig lys, næring og fuktighet.

Ta kontakt for mer informasjon:

Daglig leder Morten Kvam, mobil 930 28 970 / e-post mk@skogluft.com

Kommunikasjonssjef Anja Stang, mobil 482 24 280 / e-post as@skogluft.com

www.skogluft.com

Skogluft er basert på 20 års erfaring og banebrytende forskning ved NASA og Norges Miljø-og Biovitenskapelige Universitet. Vi legger grunnlaget for nærhet til natur innendørs på en måte som engasjerer og hjelper brukerne til å lykkes. Skogluft AS utvikler helhetlige livsstilsprodukter som knytter sammen biologi, design, teknologi og grønn livsstil. Boken "Skogluft-effekten" er solgt til 100 land og oversatt til 21 språk.

Sitater

Vi har sett at vårt enkle og stilrene konsept har bred appell blant trendsettere, interiørinteresserte og de som ønsker å bringe naturen nærmere inn på både hjem og kontor.
Morten Kvam