Vil du utvide ferien din? Jobb klimavennlig hvor som helst med Skype

Report this content

Nå som ferien nærmer seg slutten, finnes det enkle måter å forlenge veien tilbake til hverdagen. Med moderne, mobil teknologi kan arbeidsdagen lett flyttes til landsbygda framfor kontoret – og på samme tid redusere mulige skader på miljøet.

Egne og aktive målsettinger for å dempe klimaforandringer har blitt en del av livsstilen vår.
Transport og reiser utgjør en stor del av klimadebatten og har blitt identifisert som ”verstingene”, begrunnet med de store utslippene av karbondioksid som svekker klimaet. Ved å bruke Skype kan firmaer redusere de negative effektene reiser har på miljøet.

Her kommer noen enkle råd fra Skype om hvordan du kan gjøre din del og redusere utslipp for et bedre miljø, bedre økonomi og et bedre klima – med oppstart umiddelbart etter ferien.

Smarte klimatips du kan bruke som argument overfor sjefen din
* Reduser reisingen med minst en dag i uken. Arbeid hjemmefra.
* Oppfordre kollegene dine og andre i firmaet til å redusere sin reisevirksomhet. Kan personalavdelingen lage retningslinjer
for hvordan arbeide hjemmefra?
* Bruk video til å kommunisere med i stedet for å reise. Enkel teknologi gjør det mulig for oss å være tilgjengelige, for
eksempel med gratis Skype og høykvalitets webkameraer, som kan kjøpes for en rimelig penge hos Logitech.
* Kompenser for dine klimautslipp hvis du allikevel må reise mye.
* Pass på at dere har en miljøvennlig firmabil.
* Ta utskrifter bare når det er nødvendig.
* Slå av utstyr som ikke er i bruk.

Helt konkret – hvordan går du fram?

Arbeid mer hjemmefra
Idag gjør teknologien det mulig å jobbe hjemmefra med gode resultater. Med Skype er du lett tilgjengelig via instant messaging på internett, internettelefon og videoanrop. Ikke bare skåner du miljøet når du reduserer reisevirksomheten, du sparer også reisetid. Her er noen eksempler på hvor mye karbondioksid du bruker:

• I løpet av fem kilometers biltur til jobb slipper du ut 0,8 kg karbondioksid. Med kollektivtransport er utslippet på 0.15 kg.

• Hvis du jobber hjemmefra en dag i uken gjennom hele året (minus seks ukers ferie) reduserer du karbonutslippene med 73,6 kg hvis du bor fem kilometer fra jobb. Hvis du har 30 kilometer lang vei til jobben er utslippene på 441,6 kg.

Idag slipper gjennomsnitts-nordmannen ut 9,6 tonn karbondioksid. En mengde som hvert enkelt menneske må ta ansvar for å redusere. Hvis du vil regne på avstander og utslipp tilbyr nettstedet www.atmosfair.com en utslippskalkulator som er enkel å ta i bruk.

Reis mindre – videotelefonér mer
Aldri før har det vært så enkelt som nå å kommunisere via internettelefon, instant messaging og videokonferanser over internett.
30% av samtalene på Skype foregår med bruk av video. Ifølge en fersk undersøkelse har mer enn
50 % av de små og mellomstore bedriftene som deltok planer om å øke bruken av videokonferanser i løpet av de neste tolv månedene. (I november 2007 undersøkte Skype hvordan europeiske firmaer bruker videokonferanse.)

Miljømessige fordeler med Skype
* Det er enkelt og tilgjengelig for alle.
* Har flere gratis funksjoner slik som instant messaging, telefon- og videosamtaler.
* Høykvalitets video for kun 899 NOK (for et webkamera) som sikrer en problemfri, høyoppløselig videoopplevelse.
* Tilleggsfunksjoner fra eksterne utviklere som gjør det mulig for deg å dele desktop`en din med andre eller å tegne, slik at
du i løpet av samtalen lettere kan vise hva du snakker om.
* Det er trygt og raskt å sende alle slags filstørrelser til de du kommuniserer med.
* Hvis du vil ringe fasttelefon eller mobil kan du gjøre dette for en liten sum ved å lade opp Skype-kontoen din.
* Gratis telefon- og videosamtaler over internett.

For mer informasjon, ta kontakt med:

Tor Ole Steinsland
Pressekontakt for Skype