Håndverksvinnerne er digitale

Nedgangskonjunkturen og tøffere konkurranse gjør håndverksbransjen bør tenke nytt og sette fart på digitaliseringen for å sikre lønnsomheten sin. Samtidig bør bransjen tenke langsiktig, og bruk av digitale løsninger må inn med morsmelken og bli en viktigere del utdanningsløpet – også for snekkere, rørleggere og elektrikere.

I mange år har mange tømrere, rørleggere og elektrikere har hatt mer enn nok med å ta unna etterspørselen. Men når renta nå går opp, byggekostnadene akselererer og usikkerheten øker er bildet i ferd med å snu.

Dermed må landets håndverksbedrifter forberede seg på et mer krevende marked. Og som for de fleste andre er det én ting som gjelder: Strukturert arbeid med inntekter og kostnader. Men nettopp dette er et ømt punkt for mange. Håndverksbransjen er nemlig blant de minst digitaliserte bransjene, og for tusenvis av bedrifter utgjør ringpermer, Post-it-notater og enkle Excel-ark de virksomhetskritiske driftssystemene. I 2023 er dette dessverre ikke tilstrekkelig for å konkurrere effektivt.

Alt tyder på at de håndverkerne som ikke prioriterer digitalisering blir kjørt av lasset. Uten dedikerte digitale løsninger går de glipp av oppsalg og mersalg, de får ofte ikke fakturert ut alt arbeidet og de opplever større materialsvinn. I tillegg har de utfordringer med å planlegge og koordinere arbeidskraft, de sliter med god kundedialog, de bruker for mye tid på dokumentasjon og de får ikke de beste innkjøpsbetingelsene.

Vi i SmartCraft har siden 1987 jobbet med digitalisering av håndverksbedrifter, og vår erfaring gjennom mange år viser at de mest digitale bedriftene lykkes markant bedre i konkurransen enn andre. Tidligere i år ba vi en ekstern konsulent analysere dette systematisk, og dataene hentet fra 1000 bedrifter viser at de bedriftene som benyttet ett av våre prosjektverktøy økte omsetningen med 35 prosent i perioden 2019 til 2022. Øvrige bedrifter økte omsetningen med 19 prosent

Mange håndverkere ser dette, og derfor opplever både vi og flere av våre kollegaer i bransjen fortsatt vekst i kunder og omsetning selv om konjunkturene er dårligere.

Samtidig er det fortsatt bare rundt halvparten av håndverksbedriftene som er digitalisert, og man kan spørre seg om hvorfor ikke enda flere har tatt steget over i den digitale verden? En av årsakene ligger i utdanningsløpet. Vi mener praktisk digitalisering må styrkes allerede under utdanningen av nye håndverkere. Bruk av digitale løsninger bør i langt større grad være en helintegrert del av utdanningsløpet.

På noen yrkesutdanninger, for eksempel på Fagskolen i Viken i Notodden og på Nordland Fagskole i Melbu, har studentene nylig fått fri tilgang til en av våre prosjektstyringsløsninger som del av den praktiske opplæringen. Erfaringene er svært gode, og tilbakemeldingene er positive både fra lærere og studenter. En viktig del av læringen er hvordan de kan styrke inntektssiden ved å jobbe strukturert med kundepleie, oppfølging og strukturering samtidig som de kan effektivisere papirarbeidet og redusere kostnadene.

For vi er ikke i tvil: Neste generasjon håndverkere er heldigitale.

Gustav Line
CEO, SmartCraft ASA

For mer informasjon, kontakt:

Gustav Line, CEO
Email: gustav.line@smartcraft.com
Phone: +47 952 67 104

Om SmartCraft:

Konsernet SmartCraft er ledende på digitale løsninger spesielt tilpasset håndverkere i Norden med over 115 000 brukere totalt. SmartCraft er børsnotert på Oslo Børs og består i dag av de digitale løsningene Cordel, Kvalitetskontroll, El-verdi, ELinn, Bygglet, EL-VIS, HomeRun og Congrid. Konsernet har i dag 189 ansatte fordelt på 14 forskjellige kontorer i Norge, Sverige og Finland.