I forbindelse med «Earth Day»: SodaStream offentliggjør ambisiøse miljømål

Gjennom kampanjen «Don’t just share, care» oppmuntrer SodaStream og Randi Zuckerberg til at vi mennesker ikke bare skal dele vår uro for planeten på sosiale media, men forvandle uroen til virkelige handlinger. Varemerket går foran ved å offentliggjøre sine egne tiltak, som blant annet inkluderer en reduksjon av antallet engangsflasker med 78 milliarder innen 2025.

I forbindelse med «Earth Day» lanserer SodaStream i dag kampanjen «Don't just share, care» sammen med Randi Zuckerberg. I den humoristiske kampanjevideoen oppfordrer Randi Zuckerberg til at vi mennesker ikke bare skal bry oss om miljøspørsmålet på sosiale medier,. men også ta tak i virkeligheten. På slutten av videoen introduserer Zuckerberg en bærekraftig plattform der bedriften har publisert sine egne miljøtiltak, og som det er mulig å være en del av på Sodastream.no

Påtar seg å unngå plastavfall
De resirkulerbare flaskene til SodaStream gir oss et alternativ til engangsflasker i plast. I henhold til varemerkets prognose vil bedriften kunne bidra til å redusere antallet engangsflasker i plast som benyttes i verden med nærmere 78 milliarder fram til 2025. Dette er hele 11 milliarder mer enn det målet som ble satt sist år.

I slutten av året vil SodaStream i tillegg til å bytte materiale på flaskene som inneholder smaker, fra plast til metall, eller et annet mer bærekraftig materiale. Dette tiltaket innebærer at ytterligere 200 millioner engangsflasker i plast unngås fram til 2025.

Varemerket forteller også at de akkurat nå, for første gang, utvikler brusmaskiner som er produsert i et resirkulert eller vekstbasert materiale. På denne måten gjør SodaStream engasjementet for planeten til hovedfokus, noe som gjør hele porteføljen til varemerket grønnere.

– Brusmaskinene våre er i utgangspunktet miljøvennlige, og hver SodaStream-bruker unngår tusenvis av engangsflasker. Vi tar nå ett ekstra grep ved å introdusere brusmaskiner som er produsert av bærekraftige materialer sier Eyal Shohat, CEO SodaStream Global.

En fersk undersøkelse som er gjennomført av varemerket viser at 84 prosent av SodaStream-brukerne har redusert forbruket av engangsflasker av plast. Nærmere 80 prosent oppga i tillegg at de har blitt mer miljøbevisste.

Redusere karbonavtrykket
Målet til SodaStream er att 10 prosent av det totale energibehovet til deres anlegg over hele verden skal være dekket av solenergi i 2022. Dette er en femdobbel økning fra 2020. Gjennom disse investeringene bidrar SodaStream til PepsiCos mål om å gå over til 100 prosent fornybar energi på bedriftens egne virksomheter globalt innen 2030. I tillegg har PepsiCo forpliktet seg til å oppnå netto-nullutslipp innen 2040, et tiår før det som kreves i henhold til Parisavtalen.

SodaStreams Spirit Starter Kit og Duo Starter Kit har blitt sertifisert av «Carbon Trust», og dette viser varemerkets fortsatte engasjement for miljøet og bærekraft. Sertifiseringen har gjort det mulig for SodaStream å identifisere hvilke områder i produktenes verdikjede det er mulig å utføre tiltak, og på den måten redusere det totale karbonavtrykket.

Andre bedriftstiltak
I forbindelse med «Earth Day» vil SodaStream Nordics i samarbeid med den ideelle organisasjonen «Håll Sverige Rent» arrangere en lokal søppelplukkedag for de ansatte. Bedriften vil i tillegg plante et tre for samtlige ansatte via den veldedige organisasjonen «One Tree Planted». SodaStream Nordic støtter i tillegg UNICEFs prosjekt for bærekraftig entreprenørskap.

SodaStream samarbeider også med PangeaSeed Foundation, en ideell stiftelse som jobber for bevaring havene, og bidrar med en donasjon til stiftelsens miljøutdanning og bevissthetsinnsatser.

Se kampanjefilmen her: https://youtu.be/HeC71vnCiv8

* Opeepl-undersøkelse utført blant 600 SodaStream-brukere i USA (januar 2021)

Mer informasjon:

SodaStream®, som er verdens ledende produsent og distributør av kullsyremaskiner, finnes i 46 land og er tilgjengelig i mer enn 80 000 butikker på fem kontinenter. SodaStream gjør det mulig for forbrukerne å enkelt forvandle vanlig springvann til kullsyreholdig og smakssatt vann i løpet av noen sekunder. Ved å gjøre vanlig springvann morsommere og mer spennende, bidrar SodaStream til at forbrukere drikker mer vann. SodaStreams kullsyremaskiner tilbyr et innovativt alternativ til forbrukere som vil slutte å kjøpe brus eller kullsyreholdig vann på flaske. SodaStream fremmer menneskers helse og velvære, beskytter miljøet, er kostnadseffektiv, tilpasningsdyktig og morsom å bruke. For å lese mer om hvordan SodaStream gjør vann mer spennende kan du følge SodaStream på Facebook, Instagram og YouTube. Besøk gjerne: www.sodastream.no