Suksesskonkurransen nå også i Norge: SodaStream arrangerer «Non Plastic Waste Innovation»

SodaStreams lanserte i 2019 konkurransen «Non Plastic Waste Innovation 2019» [1] blant svenske ungdommer. Nå kommer konkurransen også til Norge. Ambisjonen er å kunne oppmuntre norske ungdommers gründerevner, og interesse for bærekraft, og her i forbindelse med kampen mot plastforurensning.

[1] Tidligere utgaver av konkurransen har hatt navnet «Anti Plastic Innovation of the Year»

Plastforbruket i verden er et stort miljømessig problem, og truer fremfor alt livet i havet, siden en stor del av plasten til slutt havner i havet. Dette har blant annet ført til at hele 270 marine arter er fanget i plastsøppel eller spøkelsesnett i henhold til tall fra WWF.[1] Sodastream har i mange år engasjert seg i spørsmålet om den negative effekten plast har på miljøet, og dette var utgangspunktet for konkurransen «Non Plastic Waste Innovation». Konkurransen har som målsetning å øke bevisstheten rundt problemet, og retter seg mot ungdommer i alderen 15–20 år. Nytt av året er at konkurransen utvider, og i tillegg til Sverige arrangeres den nå også i Norge og Danmark.

Med konkurransen «Non Plastic Waste Innovation 2021» ønsker SodaStream å gi unge miljøkrigere en mulighet til å vise fram sine beste ideer. Ideer som kan hjelpe til med på redusere plastforbruket. Konkurransen pågår i tidsrommet 12. april til 23. mai, og det vinnende bidraget belønnes med et stipend på 10 000 kroner.

– Det er svært positivt at konkurransen har fått så mange positive tilbakemeldinger, slik at vi kan utvide den til Norge også. Mange ungdommer har et stort miljøengasjement, og «Greta-effekten» har ført til at vi i de siste årene har fått inn mange innovative og spennende bidrag. Vi håper at vi kan engasjere mange norske ungdommer, fremme ungdommens gründerevner og skape større bevissthet og finne løsninger på plastforbruket vårt, sier Mats Ajpe, Marketing Director hos SodaStream Nordics.

Mer informasjon:

E-post: peter@agency.se

SodaStream®, som er verdens ledende produsent og distributør av kullsyremaskiner, finnes i 46 land og er tilgjengelig i mer enn 80 000 butikker på fem kontinenter. SodaStream gjør det mulig for forbrukerne å enkelt forvandle vanlig springvann til kullsyreholdig og smakssatt vann i løpet av noen sekunder. Ved å gjøre vanlig springvann morsommere og mer spennende, bidrar SodaStream til at forbrukere drikker mer vann. SodaStreams kullsyremaskiner tilbyr et innovativt alternativ til forbrukere som vil slutte å kjøpe brus eller kullsyreholdig vann på flaske. SodaStream fremmer menneskers helse og velvære, beskytter miljøet, er kostnadseffektiv, tilpasningsdyktig og morsom å bruke. For å lese mer om hvordan SodaStream gjør vann mer spennende kan du følge SodaStream på Facebook, Instagram og YouTube. Besøk gjerne: www.sodastream.no

[1] https://wwwwwfse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2019/03/plastrapport-2019-wwf-international-solving-plastic-pollution.pdf