Et lønnsomt kvartal med sterkt lisenssalg for Software Innovation

(Lysaker 17. juli 2008) Software Innovation omsatte for 124 millioner kroner og hadde et positivt driftsresultat på 2,4 millioner kroner i andre kvartal. – Andre kvartal gav oss et positivt resultat og en sterk økning i lisenssalget. I tillegg er mottagelsen av den nye 360-løsningen meget lovende, sier konsernsjef Frode Haugli i Software Innovation.

Software Innovation, Nordens ledende aktør innen informasjonshåndtering og dokumentstyring, omsatte for 124 millioner kroner i andre kvartal 2008, som er en økning på 4 prosent sammenlignet med tilsvarende kvartal i fjor. Driftsresultatet (EBIT) endte på 2,4 millioner kroner, som er en økning på 4,4 millioner kroner fra samme periode i fjor.

- At vi i andre kvartal leverer positive resultater bekrefter at vi beveger oss i riktig retning mot målet om lønnsomhet i 2008. For Software Innovation som softwarehus er vi svært fornøyd med lisenssalget og veksten i support og vedlikeholdsinntektene. Som konsulenthus er vi derimot ikke tilfreds med resultatene, her ser vi et potensial i bedre utnyttelse av konsulentene, sier Haugli.

Software Innovation hadde i andre kvartal et lisenssalg på over 27 millioner kroner, en økning på hele 72 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. For første halvår er økningen 32 prosent. Konsulentinntektene sank med 12,3 prosent til 68 millioner kroner, først og fremst fordi antall operative konsulenter er redusert sammenlignet med samme periode i fjor. Utviklingen i timeprisene er tilfredsstillende.

Ved inngangen til kvartalet lanserte Software Innovation en ny versjon av 360 som er fullt integrert i Microsoft Office, Microsoft Outlook og Microsoft SharePoint. Løsningen har allerede fått en meget lovende mottagelse i markedet. I andre halvår planlegger Software Innovation lansering av en ny versjon av ProArc som i likhet med 360-løsningen baserer seg på Microsoft SharePoint-plattformen. At både ProArc og 360 bygger på den samme teknologiske plattformen skaper nye muligheter for mer effektive og integrerte leveranser mot kundene.

–Til tross for noe reduserte vekstestimater fra markedsanalytikere opplever vi at IT-markedet fortsatt er i en positiv utvikling. Med solid drahjelp fra våre to nye produktplattformer venter vi fortsatt vekst innen vårt forretningsområde i andre halvår 2008. Ved hjelp av fremtidsrettede og mer brukervennlige løsninger, samt en organisasjon bestående av kompetente medarbeidere, står Software Innovation godt rustet til å styrke posisjonen i et spennende marked, sier Haugli.

(tall i tNok)
Omsetning Q2 2008: 124 300
Omsetning Q2 2007: 119 700
Driftsresultat (EBITDA) Q2 2008: 5 900