ICORN blir global ytringsfrihetsorganisasjon

Det internasjonale fribynettverket for forfulgte forfattere, ICORN, blir fra 1. januar 2010 offisielt etablert som en uavhengig, internasjonal medlemsorganisasjonen. Hovedkvarteret vil fortsatt ligge i Stavanger, men et internasjonalt styre er valgt for den nye organisasjonen, og generalforsamlingen av medlemsbyene er ICORNs høyeste organ. Denne begivenheten markeres og feires med en mottagelse i Londons nye Free Word Centre torsdag 7. januar.

ICORN, det internasjonale fribynettverket for forfulgte forfattere, ble opprettet med base i Sølvberget, Stavanger kulturhus i 2006. Siden den gang har 27 byer fra Tromsø i nord til Palma Mallorca i sør, småbyer som Molde og Grosseto og metropoler som Barcelona, Amsterdam, Amsterdam og Mexico City, gått sammen for å gi et tilbud om en trygg havn til forfattere som er forfulgt, trakassert og sensurert i sine hjemland. Mer enn 35 forfulgte forfattere har funnet tilflukt i en ICORN friby siden oppstarten, og et stadig økende antall (for tiden over 30) forfattere står på venteliste for å få et fribyopphold. Flere byer i Skandinavia, Europa og verden for øvrig forventes å bli ICORN-medlemmer i 2010. Fra 1 januar 2010 blir ICORN offisielt etablert som en uavhengig, internasjonal medlemsorganisasjonen. Hovedkvarteret vil fortsatt ligge i Stavanger, men et internasjonalt styre er valgt for den nye organisasjonen, og generalforsamlingen av medlemsbyene er ICORNs høyeste organ. Denne begivenheten markeres og feires med en mottagelse i Londons nye Free Word Centre (www.freewordonline.com) torsdag 7. januar kl. 20:00. Det er forventet bred deltagelse fra London og Europa for øvrig, og fribyforfattere fra Jemen/Stavanger, Iran/Frankfurt og Tunisia/Barcelona som vil delta. KONTAKT: Helge Lunde Tlf. +47 99582488 helge@icorn.org Elisabeth Dyvik Tlf. + 47 47510557 edy@icorn.org Se www.icorn.org og www.shahrazadeu.org samt vedlagte invitasjonsflyer for mer informasjon.