Norsk fribyeksport til Italia

Torsdag 9. desember deltar Stavangers kultursjef Rolf Norås og leder for ICORN-nettverket Helge Lunde på Nelson Mandela Forum 2010 i Firenze.

Sammen med gjesteforfatterne Mansur Rajih (Jemen/Stavanger) og Philo Ikonya (Kenya/Oslo) og en rekke italienske politikere, musikere, forfattere og aktivister, står de på scenen foran 8-9000 ungdommer mellom 14-18 år. Toscana-regionen og Oxfam Italia inviterer til sin fjortende menneskerettighetsforestilling, hvor tema er ytrings- og meningsfrihet. Det er i denne anledning at gjestene fra nord er invitert inn i et så celebert og viktig selskap.

Jonas Gahr Støre roser ICORN
"How Norway became a country of safe havens for persecuted writers", lyder overskriften på ICORNs bidrag til den 300 sider tykke boka, som alle Toscanas ungdommer leser som forberedelse til årets Nelson Mandela Forum. Forhenværende PEN-president, og sentral norsk fribygrunder, Kjell Olaf Jensen, har ført teksten i pennen.

Utenriksminister Jonas Gahr Støre har levert forordet til artikkelen, som begynner på følgende måte: "Freedom of expression is the backbone of any democratic society". Han poengterer ICORNs og fribyordningens viktige rolle for den norske satsingen på ytringsfrihet og menneskerettigheter, og Jensen poengterer Stavangers rolle i den norske fribyhistorien med dens opphav og utspring i byen. Hele det norske tekstbidraget ligger vedlagt.

LENKER:
Den italienske om Mandela Forumet: http://www.oxfamitalia.org/evento/meeting-dei-diritti-umani?sp_events=meeting-dei-diritti-umani
Her finnes link til hele boken "Liberta delle Idee" som elevene skal lese, og som i tillegg til det norske bidraget har tekster fra bla Aung San Suu Kyi, Roberto Saviano, Anna Politkovskaja, Ken Saro-Wiwa og Hamza Zirem.

KONTAKT:
Helge Lunde
Leder ICORN
helge@icorn.org
Tlf 99582488

Rolf Norås
Kultursjef i Stavanger
rno@stavanger.kommune.no
Tlf: 91877198

Sølvberget, Stavanger kulturhus. Siden 1987 har Sølvberget, Stavanger kulturhus vært byens og regionens kulturelle storstue og møteplass. Sølvberget er stedet der kunnskap, opplevelse og erkjennelse forenes. De drøye 15.000 kvadratmeterne har vært fylt med mange ulike aktiviteter disse årene. I dag forvaltes og drives Kulturhuset av det kommunale foretaket Sølvberget KF. I tillegg leier SF Kino Stavanger, Norsk Barnemuseum, Barnas Kulturverksted, Kult.kafeen, Choco boco og Narvesen lokaler i huset. Ca. 1,3 millioner besøker hvert år kulturhuset, så publikum setter tydeligvis pris på et variert tilbud av aktiviteter. Sølvberget KFs dominerende virksomhet er Stavanger bibliotek, som fyller 3 etasjer i kulturhuset. I tillegg har virksomheten eget galleri, Sølvberget Galleri, som har et variert tilbud av utstillinger, ICORN - sekretariat for interansjonalt fribynettverk og litteratur- og ytringsfrihetsfestivalen Kapittel.