Paris blir medlem av ICORN

Begivenhetsrik europeisk uke for det internasjonale fribynettverket ICORN

Onsdag 12. januar signerer borgermester i Paris, Bertrand Delanoë, medlemsavtalen med det internasjonale fribynettverket ICORN . Dette skjer onsdag formiddag under en offisiell seremoni i byens rådhus.

ICORNs leder Helge Lunde og styreleder Peter Ripken (Frankfurt) vil signere på vegne av ICORN. Representanter fra flere franske litteratur- og menneskerettighetsorganisasjoner vil overvære begivenheten, sammen med den kjente forfatteren Amin Maalouf som er medlem av ICORNs Council of Writers and Experts.

- Dette er en viktig og gledelig begivenhet. Paris har vært verdens eksilhovedstad i årtier, om ikke århundrer, og vi ser fram til å få Paris med som et aktivt medlem av vårt hurtig voksende nettverk, sier ICORNs leder Helge Lunde.

”Shelter cities”

Allerede i dag, mandag 10. januar, er ICORN til stede i et viktig forum i Brussel. ICORNs leder Helge Lunde er invitert til å tale i en høring som er i regi av Europaparlamentets menneskerettighetskomite. EU har vedtatt å legge til rette for et europeisk system av "shelter cities" for menneskerettighetsforkjempere.

Helge Lunde vil dele erfaringer ICORN har gjort seg med å beskytte og promotere forfulgte forfattere og menneskerettighetsforkjempere, og han understreker at ICORN gjerne vil delta i utviklingen og gjennomføringen av dette viktige EU- initiativet.

For ytterligere informasjon se: www.icorn.org

Kontakt:

Helge Lunde
Leder ICORN
e-post:
helge@icorn.org
Tlf +47 99582488

Sølvberget, Stavanger kulturhus
Siden 1987 har Sølvberget, Stavanger kulturhus vært byens og regionens kulturelle storstue og møteplass. Sølvberget er stedet der kunnskap, opplevelse og erkjennelse forenes. De drøye 15.000 kvadratmeterne har vært fylt med mange ulike aktiviteter disse årene. I dag forvaltes og drives Kulturhuset av det kommunale foretaket Sølvberget KF. I tillegg leier SF Kino Stavanger, Norsk Barnemuseum, Barnas Kulturverksted, Kult.kafeen, Choco boco og Narvesen lokaler i huset. Ca. 1,3 millioner besøker hvert år kulturhuset, så publikum setter tydeligvis pris på et variert tilbud av aktiviteter. Sølvberget KFs dominerende virksomhet er Stavanger bibliotek, som fyller 3 etasjer i kulturhuset. I tillegg har virksomheten eget galleri, Sølvberget Galleri, som har et variert tilbud av utstillinger, ICORN - sekretariat for interansjonalt fribynettverk og litteratur- og ytringsfrihetsfestivalen Kapittel.