Torbjørn Anderssen om det særegne ved norsk design

Torbjørn Anderssen er kjent som senior designer og en av gründerne bak det suksessrike designfirmaet Norway Says. Onsdag 9. desember vil Anderssen prate om "sære Norge" - om hva som skiller norsk design fra annen skandinavisk design. Dette skjer på Sølvberget Galleri i Stavanger kulturhus.

"Sære Norge" er tittelen på det siste foredraget i serien "Ord om design", som er knyttet til utstillingen Scandinavian Design på Sølvberget Galleri. Førstkommende onsdag vil Torbjørn Anderssen, senior designer, partner og en av gründerne bak det suksessrike designfirmaet Norway Says, snakke om hva som er særegent ved norsk design. Scandinavian design er et vel innarbeidet begrep, men hva skiller norsk design fra svensk, finsk og dansk design? Hvor ligger opprinnelsen til det norske særdraget? Anderssen vil dra opp et bakteppe for hvorfor tradisjonell norsk design er som den er, og hvordan ny norsk design skiller seg fra det tradisjonelle. Norway Says besto av designerne Espen Voll, Andreas Engesvik og Torbjørn Anderssen. De lanserte seg som et designprosjekt i 2000 og satte raskt norsk design på det internasjonale kartet. Trioen startet med design knyttet til møbelindustrien og utvidet sitt reportoar til å inkludere glass, lamper, tekstiler og elektronikk. Designtrioen har hatt stor internasjonal suksess og vunnet en rekke internasjonale designpriser som: "Wallpapers Design Award" i 2004 og 2009,"Bruno Mathsson Award" i 2004 og ikke minst den svenske "Torsten and Wanja Söderberg" prisen i 2007. Den sistnevnte prisen på 1 millioner svenske kroner, deles ut av Röhsska museum i Sverige. Les mer om foredragsserie og ustilling på våre nettsider: http://www.stavanger-kulturhus.no/soelvberget_galleri/ord_om_design Les mer om Norway Says her: http://www.norwaysays.com/ http://www.nationalmuseum.no/index.php/content/view/full/6024/(offset)/5 ORD OM DESIGN: sære Norge Foredrag med Torbjørn Anderssen fra Norway Says Dato: Onsdag 9. desember Klokken: 19.00 Sted: Sølvberget Galleri KONTAKT: Roar Houen Prosjektleder Sølvberget Galleri Mobil: 91553451/tel: 51507157