- ​Klok satsing på norsk barnevern

Regjeringen bevilger 390 millioner som skal sikre at de mest utsatte barna får god oppfølging av barnevernet. Dette mener SOS-barnebyer er en god prioritering.

- Det er klokt og riktig å satse på opprusting av barnevernet i kommunene, og det er en langsiktig investering. Flere lokale ansatte betyr økt kapasitet til å se barn som ikke blir sett i dag. Dette vil føre til at et økende antall barn får hjelp, sier leder for nasjonale program i SOS-barnebyer, Sidsel Jordheim.

Stadig flere barn har behov for hjelp fra barnevernet i Norge, og det har i mange år stått barn i kø for å få et egnet omsorgstilbud.

- Barn har ulike behov og trenger ulike omsorgstiltak, og det er derfor viktig at omsorgstilbudet er variert og mangfoldig. En naturlig konsekvens av regjeringens satsing vil også være at behovet for omsorgstiltak øker. Derfor er det positivt at det vises en sterkere vilje til samarbeid med ideelle og humanitære organisasjoner i denne sektoren. Økt samarbeid betyr at dagens engasjement og ressurser i den frivillige sektoren kan utløses, sier Jordheim.

Fakta
Den første SOS-barnebyen i Norge ble åpnet i september 2009. Den er et fosterhjemstiltak spesielt tilrettelagt for å ta imot søsken som trenger en ny familie å bo hos.

Stabil og langsiktig omsorg er det sentrale i SOS-barnebyers arbeid og målet er at barna skal kunne utvikle seg og bli selvstendige voksne. Vi arbeider for å få gi hvert enkelt barn gode relasjoner, stabilitet og god omsorg i en familie.

SOS-barnebyer ble grunnlagt av østerrikeren Herman Gmeiner. Han ønsket å hjelpe barna som hadde mistet foreldrene sine under 2. verdenskrig og etablerte den første SOS-barnebyen i Imst i Østerrike i 1949.

Det er i dag 500 SOS-barnebyer og 2 000 SOS-program i 132 land. Det er 100 SOS-barnebyer i Europa, og fem i Finland.

SOS-barnebyer v/informasjonssjef Synne Rønning
mobil 91 79 14 11 eller e-post