Angelina Jolie: Oppfordrer til å støtte SOS-barnebyer på Haiti

Angelina Jolie (35) har i mange år vært engasjert i SOS-barnebyer. Nå oppfordrer hun alle til å hjelpe Haitis mest sårbare barn gjennom å støtte organisasjonens arbeid i det jordskjelvrammede landet.

Barn som er alene på Haiti nå er svært utsatt for menneskehandel. I slutten av januar kom 33 barn til SOS-barnebyen i Port-au-Prince, etter at de ble forsøkt smuglet ut av landet av en amerikansk religiøs organisasjon. Tar hånd om traumatiserte barn – Vi er alle interessert i å gjøre en innsats for barna på Haiti. Gjennom å støtte SOS-barnebyer vil du bidra til at barn får mat, medisiner, traumebehandling, omsorg og beskyttelse, sier Angelina Jolie. Alle barna som er i alderen tre måneder til 12 år, bor nå i familiehusene i SOS-barnebyen i Santo i utkanten av hovedstaden. Barna er under omsorg av haitiske myndigheter, men SOS-barnebyer tar hånd om dem helt til eventuell gjenforening med biologisk familie finner sted. SOS-barnebyer har også bidratt til FNs retningslinjer for alternativ omsorg for barn, som gir klare råd om barneomsorg i blant annet katastrofetilfeller. Et trygt hjem til barn I tillegg til å gi barn beskyttelse, jobber SOS-barnebyer med å gjenforene barn med sin familie og ta langsiktig ansvar for barn som har blitt helt alene. SOS-barnebyer ble etablert på Haiti i 1979, og vil være der i mange år framover. Målet er å gi omsorg og trygge hjem til barn, slik at de en dag kan bli selvstendige voksenpersoner. – Jeg har sett SOS-barnebyers arbeid på nært hold gjennom besøk i flere barnebyer. Jeg kan forsikre om at de gjør sitt beste for å gi barn den omsorg og beskyttelse de trenger, uttaler Jolie. Jolie og Pitt Foundation har støttet SOS-barnebyer med flere millioner kroner. I 2007 ga de 1 million dollar til tre organisasjoner som jobbet for flyktninger i Darfur. I fjor høst besøkte de barnebyen i Amman i Jordan, hvor de også har finansiert et SOS-familiehus. Dette var Brad Pitts første besøk i en barneby, mens Angelina var glad for å være tilbake. Fakta om SOS-barnebyer på Haiti SOS-barnebyer Haiti ble grunnlagt i 1979. Vi hjelper mange tusen barn og deres familier: • 2 SOS-barnebyer og ungdomshus med til sammen 600 barn og unge. • 2 SOS-skoler og SOS-yrkesopplæringssentre for 1 800 elever. • 4 SOS-familieprogrammer rundt barnebyene for 2 500 barn og familiene deres. • Nødhjelpsprogram som stadig utvides, hvor målet er å hjelpe 40 000 barn og voksne til et bedre liv etter jordskjelvet.