Dugnad for foreldreløse barn

Dugnad for foreldreløse barn Torsdag 21. april går startskuddet for SOS-barnebyers Barneaksjon 2005. I tre dager går solsikkebarn, soldater og frivillige over hele landet med bøsse for å gi et nytt hjem til foreldreløse barn i Somalia. Det ventes at mer enn 10.000 frivillige i 150 kommuner over hele landet stiller opp i SOS-barnebyers årlige bøssebæreraksjon. Målet for Barneaksjonen 2005 er å finansiere en ny SOS-barneby, SOS-barnehage, sosialsenter og medisinsk senter i Somalia. Aksjonen vil også gi midler til å styrke organisasjonens langsiktige hjelp til foreldreløse barn etter flodbølgekatastrofen i Sørøst-Asia. - Det er fantastisk å se hvordan tusenvis av frivillige over hele landet stiller opp for barn som trenger vår hjelp. Vi håper så mange som mulig, både privatpersoner og næringsliv, viser giverglede i møtet med våre frivillige. Vi er svært takknemlig for denne mobiliseringen av frivillig innsats, og kan garantere at pengene går til å hjelpe barna, sier Svein Grønnern, generalsekretær i SOS-barnebyer. SOS-barnebyer har arbeidet i Somalia siden 1983 og har i dag en rekke prosjekter i landet, blant annet en barneby i Mogadishu. Her har 140 barn og unge sitt hjem. Det drives også SOS-barnehage, førskoler, grunnskoler, videregående skole og yrkesopplæring. Mer enn 300 000 mennesker får årlig hjelp gjennom SOS-sosialsenter og medisinske senter i Somalia. Fortsatt behov for bøssebærere - Det er fortsatt behov for bøssebærere til Barneaksjonen. Og det er utrolig hva din innsats som bøssebærer faktisk betyr. Du kan bidra til å gi et barn et nytt hjem og en familie. Håper vi hører fra deg på telefon 02210 eller på www.sos-barnebyer.no, sier Grønnern. Soldater bytter ut børsa med bøssa Forsvaret er hovedsamarbeidspartner i Barneaksjonen, og stiller med tusenvis av bøssebærere over hele landet. Torsdag 21. april bytter de ut børsa med bøssa til inntekt for foreldreløse barn. Om SOS-barnebyer SOS-barnebyer gir foreldreløse og forsømte barn en familie og et trygt hjem, hjelper dem til å skape sin egen fremtid og tar del i utviklingen av deres lokalsamfunn. Organisasjonen er politisk og religiøst nøytral, og arbeider uavhengig av nasjonalitet, kultur og religion. SOS-barnebyer har i dag nær 1700 prosjekter i 132 land over hele verden. 57 800 barn og unge har sitt hjem i en barneby eller et ungdomshus, og 134 100 går i SOS-barnehager, skoler og yrkesopplæringssentre. Nær 700 000 barn og deres familier får daglig hjelp gjennom SOS-barnebyers arbeid. Bilde http://www.sos-barnebyer.no/barneaksjon2005/barneaksjonen2005_somalia.jpg Barneaksjonen vil gi et nytt hjem til 120 foreldreløse barn i Somalia, og langsiktig hjelp til foreldreløse barn etter tsunamien i Sørøst-Asia. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no