Intervju med frivillig - tilbys vederlagsfritt

Intervju med frivillig - tilbys vederlagsfritt Så et frø - hjelp et barn Sommeren står i solsikkens tegn, og vi håper alle vil være med på å så et solsikkefrø. Frøet representerer en spire til en bedre fremtid for barn over hele verden. Oppfordringen kommer fra generalsekretær i SOS-barnebyer, Svein Grønnern. Faddere, venner, frivillige og andre støttespillere over hele landet bidrar i disse dager til Solsikkeaksjonen, som arrangeres i forbindelse med SOS-barnebyers 40-årsjubileum i Norge. - Har det noen gang slått deg hvordan et bitte lite solsikkefrø som plantes i jorda, kan vokse opp til å bli en sterk og vakker solsikke? Tenk på at et lite barn som noen ser og bryr seg om, på samme måte vokser seg sterkt og blir et trygt menneske, sier Grønnern. - Så hver gang du ser en solsikke, håper jeg at den minner deg om de barna du har hjulpet gjennom ditt bidrag, fortsetter han. 40 år for barn - Det startet med Fritjov Nansen, forteller Svein Grønnern om SOS-barnebyers arbeid i Norge. Det var nemlig navnet på det første barnebyhuset finansiert av norske faddere og venner. Huset er fortsatt hjemmet til foreldreløse og forsømte barn i Daegu i Sør-Korea - Vi har så mye å takke for, sier Grønnern. - Så enormt mange faddere, skoler, barnehager, bedrifter og andre støttespillere i Norge har bidratt til SOS-barnebyers arbeid gjennom disse 40 årene. Resultatet er nye hjem til barn over hele verden. I dag driver SOS-barnebyer mer enn 1600 prosjekter over hele verden, hvorav 442 er barnebyer. - Vil du bidra til Solsikkeaksjonen, eller bli SOS-fadder kan du ta kontakt med oss på telefon 02210 eller på www.sos-barnebyer.no, avslutter Svein Grønnern. - Nå går jeg ut og planter en solsikke! SOS-barnebyer er en politisk og religiøst nøytral organisasjon, som gir langsiktig hjelp til foreldreløse og forsømte barn - uavhengig av nasjonalitet, kultur og religion. Organisasjonen ble etablert i 1949 av østerrikeren Hermann Gmeiner, som ønsket å hjelpe barn som hadde mistet foreldrene sine under 2.verdenskrig. I dag arbeider SOS-barnebyer i 131 land over hele verden. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/13/20040513BIT20390/bild.html Bilde